Het stadsbestuur maakt werk van een nieuw plan tegen overlast afkomstig van vrachtwagens en hun chauffeurs in de industriezone. Oppositieraadslid Bas Vermeulen (Samen Gistel) plaatste het item op de politieke agenda.
“Kan de stad iets doen aan de overlast van de vooral buitenlandse vrachtwagenbestuurders die in het weekend in de industriezone verblijven”, kaartte raadslid Bas Vermeulen aan. Het gaat daarbij niet alleen over hinderlijk parkeren, maar ook over het achterlaten van afval. Burgemeester Gauthier Defreyne (Team Burgemeester) kent het probleem. “We hebben hier proberen aan tegemoet te komen door parkeerkaarten in te voeren voor lokale chauffeurs (in 2021, red.). De zone werd ook uit een navigatie-app voor vrachtwagens gehaald”, aldus de burgemeester. De bestuurders die binnen de specifieke parkeerzones staan, vallen onder het parkeerretributiereglement dat gelijk is aan de blauwe zone in het centrum. “Die GAS-boetes kunnen moeten worden opgestuurd maar de gegevens van heel wat buitenlandse chauffeurs worden voor een parkeerovertreding niet verkregen.”
GAS-dans
En daardoor ontspringen heel wat bestuurders in die parkeerzones de GAS-dans. “De politie kan – los van elk retributiereglement – wel altijd verbaliseren op basis van de wegcode. Het probleem is dat de politie ook bij deze overtredingen steeds de bestuurder dient aan te treffen, omdat er geen overeenkomsten zijn over het uitwisselen van gegevens met het land van herkomst van veel bestuurders. De politie zou wel wielklemmen kunnen plaatsen als ze de bestuurder niet aantreffen.”
De burgemeester geeft nog mee dat ze met de politie hebben samengezeten om een nieuw plan uit te werken. “Nog dit jaar wordt de industriezone voorzien van randstroken op en afgebakende parkeerzones langs de rijweg. Dit betekent dat bestuurders enkel nog op deze parkeerplaatsen mogen parkeren. Eenmaal dit regime is uitgevoerd zal de politie grondige controles uitvoeren op het verkeerd parkeren maar ook op de controle van rij- en rusttijden.” Vermeulen volgt Defreyne in zijn redenering, maar twijfelt eraan of parkeerstroken soelaas zullen brengen. “Nu staan de chauffeurs achteraan het industriepark in de bocht. De parkeerstroken plannen we in vooraan de straat, waardoor er meer sociale controle is.” Extra vuilbakken leidt volgens Defreyne tot nog meer aantrek van afval.