Zonnebeke krijgt tweede pakjesautomaat: “Komt er eind dit jaar”

Er komt nog een extra pakjesautomaat in Zonnebeke. (foto ZB)
Noël Vandewiele
Noël Vandewiele Medewerker KW

Met slechts acht agendapunten en vier interpellaties was het een gemeenteraad zonder veel animo. De voorzitter sloot de raad af om 21. 15 uur, een absoluut record, want de meeste raadzittingen lopen uit tot na middernacht.

De financiële verdeelsleutel van de hulpverleningszone Westhoek voor de periode 2026-2031 werd goedgekeurd. “Het nieuwe voorstel is gebaseerd op solidariteit en evenwicht”, aldus burgemeester Koen Meersseman (#Team8980). “De bijdrage van elke gemeente staat in verhouding tot de dienstverlening die ze ontvangt. Voor onze gemeente vermindert de bijdrage van 4,55 procent in 2025, naar 4,51 procent in 2026 tot 4,34 procent vanaf 2029. Ik ben blij dat een consensus werd bereikt.”

Raadslid Luk Hoflack (Voor Zonnebeke) haalde aan dat proportioneel de bijdrage daalt, maar de kosten stijgen toch. Hij vroeg ook uitleg over de brandweerkazerne die de gemeente nog altijd afbetaald. “De kazerne komt aan bod in 2026 en ik verzeker u dat we die niet zomaar gaan afgeven”, besloot de burgemeester.

Pakjesautomaat

Raadslid Koen Descheemaeker (N-VA) interpelleerde de meerderheid betreffende de pakjesautomaat in Zonnebeke. “Hij staat niet op zijn plaats in het historisch centrum van Zonnebeke. Eerder beloofde de meerderheid de pakjesautomaat te verplaatsen, maar blijkbaar wordt het gegeven woord niet nagekomen.” Burgemeester Koen Meersseman gaf aan dat de pakjesautomaat een enorm succes kende. “De post vraagt er zelfs één bij en die komt in het centrum eind dit jaar. Voor de huidige automaat zochten we naar een geschikte plaats en we dachten aan het jeugdhuis of de Sint Lucasparking.”

Dossiers

Raadslid Koen Descheemaeker vroeg uitleg over het niet krijgen van uitleg over het opvragen van dossiers. “Er komt wellicht een gebouw van de technische dienst op het grasveld bij ’t Zonnerad en dat zorgt voor ongerustheid. Er werd echter onderzocht hoe men mij de informatie kon weigeren. Dit is toch ons recht, waarom zo geheimzinnig?” vroeg hij zich af. “Het is de algemene directeur die informatie doorgeeft. We zijn inderdaad aan het kijken om de technisch dienst te optimaliseren en het patrimonium te verbeteren. Maar niks is al beslist”, aldus de burgemeester. (NV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise