Het stadsbestuur van Gistel heeft beslist om de werkliedenploeg te verhuizen van de huidige locatie op de voormalige Infrax-site in een woonwijk naar een stuk van de site Galloo in industriezone Konijnebos. De keuze werd goedgekeurd in de gemeenteraad, al stemde de oppositie tegen. Die nieuwe locatie is volgens het schepencollege beter geschikt om alle zwaar verkeer en technische ploegen onderdak te bieden.
Rond 2012 verhuisde het toenmalige stadsbestuur de technische dienst en stedelijke werkplaats van de Tempelierstraat naar de site van nutsmaatschappij Infrax in de Camiel Adriaensstraat. Maar de buurtbewoners in de Adriaensstraat lieten van zich horen: ze klaagden over lawaaihinder van het reinigen van de veegmachine of van draaiende motoren van andere machines, en er was sprake van geurhinder uit containers.
In 2019 pakten burgemeester Defreyne en co een resem maatregelen om de hinder enigszins te beperken. “Eigenlijk is het een historische blunder om onze diensten te verhuizen van de ene woonwijk naar de andere. De vorige bestuursploeg had de technische dienst en werkplaats beter ondergebracht in industriezone Konijnenbos, waar ze zonder belemmeringen konden werken”, vertelde Gauthier Defreyne in 2019 nog.
Site Galloo
En kijk nu: zes jaar later beslist het stadsbestuur om de werkliedenploeg te verhuizen naar de site Galloo in de industriezone. Die nieuwe locatie is volgens het schepencollege veel beter geschikt om alle zwaar verkeer en technische ploegen onderdak te bieden. Concreet koopt de stad hiervoor een perceel van 6.552m² aan op een vrijgekomen site die in totaal zo’n 30.000m² telt. “Hiermee wordt een belangrijke stap gezet richting een efficiëntere werking van de stedelijke diensten én een betere leefomgeving voor de omwonenden. De huidige site voldoet niet langer aan de noden: verouderde infrastructuur, ongunstige indeling, het niet-optimaal benutten van ruimte. En dan is er nog de omgevingshinder voor de nabijgelegen woonwijk. De site Galloo biedt een meer geschikte omgeving.”
“Ik ken geen enkele werkliedensite die tussen woonhuizen ligt. We zetten net een verkeerde keuze uit het verleden recht” – Gauthier Defreyne
Door de aankoop van een specifiek afgebakend terrein kan er nu gestart worden met de plannen voor een nieuw, functioneel gebouw. “Deze herlokalisatie brengt meerdere voordelen met zich mee: minder hinder voor de huidige buurtbewoners aan de Infrax-site, aangenamere en veiligere werkomstandigheden voor het personeel en een betere organisatie en dienstverlening voor de inwoners. We zetten hiermee op alle vlakken een stap vooruit”, zegt Defreyne.
Oppositie tegen
Voorafgaand de gemeenteraad werden anonieme pamfletten verspreid als protest tegen de beslissing van de stad. De opstellers hadden de grond liever voor (de uitbreiding van) ondernemingen gezien. ‘Kom naar de vergadering, laat je stem horen’, luidde het pamflet om naar de raadszitting te komen. Viel dat even tegen: behalve de vaste toeschouwers in de gemeenteraad was van een protest helemaal geen sprake. Oppositiepartijen N-VA en Samen Gistel gaven dan maar gas tegen. “Dit is geen gelukkige keuze”, aldus raadslid Wim Aernoudt (N-VA).
Vraag naar ruimte
Nog volgens Aernoudt zal er een juridische discussie ontstaan over het inplannen van de werkliedensite, een niet-economische activiteit, in de industriezone. Dat ontkent Defreyne op basis van de provinciaal omgevingsambtenaar. “Het verbaast me dat net Aernoudt besmet raakt met het tjevenvirus. Als toenmalig en bevoegd schepen stelde hij in februari 2024 aan het stadsbestuur voor om de grond aan te kopen. Nu, aan de andere kant van de tafel zegt hij andere dingen”, merkt Defreyne op.
Aernoudt voegt er wel aan toe dat hij destijds niet in z’n eentje in het college zat. Annie Cool (Samen Gistel) stelt dat ondernemers op geschikte grond zitten te wachten. “Er is vraag naar ruimte om te ondernemen. Hoe zal de stad hieraan tegemoetkomen?” Ook die stelling pareert Defreyne. “Ik ken geen enkele werkliedensite die tussen woonhuizen ligt. We zetten net een verkeerde keuze uit het verleden recht. De grond waar de werklieden nu zitten, komt wel vrij voor een nieuw veiligheidsgebouw (politie en brandweer samen, red.). Ik wil onderstrepen dat wij met de stad 6.500m² innemen op een totaal vrijgekomen zone van 30.000m². Op die resterende perceelgrootte zal de West-Vlaamse Intercommunale hangars bouwen voor bedrijven. Ook willen we nagaan of in het industriegebied slapende bedrijven zijn en hoe we die gronden eventueel kunnen activeren.”