Stefan (53) uit Diksmuide wordt nieuwe financieel directeur in Houthulst: “Ik ben op een leeftijd om een stap hogerop te zetten”

Stefan Lagast volgt Alain Paesbrugghe op. © TOM GHEERAERT
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Houthulst heeft een nieuwe ambtenaar die uw belastingscenten int. In een besloten zitting stelde de gemeenteraad van donderdag de 53-jarige Diksmuideling Stefan Lagast aan als nieuwe financieel directeur. Hij volgt de 62-jarige Alain Paesbrugghe op, die binnenkort met pensioen gaat.

Voor het eerst in meer dan 35 jaar krijgt Houthulst een nieuwe ‘gemeenteontvanger’, zoals de financieel directeur vroeger genoemd werd. Na een selectieprocedure van bijna drie maanden viel de keuze op de 53-jarige Stefan Lagast. “Ik groeide op in Blankenberge, maar woon nu in Diksmuide”, vertelt Stefan, die getrouwd is met Lien Bulcke en papa van twee dochters: Pauline (24) en Marie (21). “Nu ben ik adjunct-financieel directeur voor het stadsbestuur van Blankenberge. Voordien was ik OCMW-ontvanger en met de inkanteling van stad en OCMW werd ik adjunct-financieel directeur.”

“Van adjunct naar directeur is toch een vorm van promotie”

Hoewel hij best tevreden was met zijn job in Blankenberge koos Stefan er toch voor om een nieuwe uitdaging aan te gaan in Houthulst. “Het is een heel stuk dichterbij en uiteindelijk is het ook een vorm van promotie, van adjunct naar financieel directeur”, zegt Stefan. “Ik kwam ook op een leeftijd waarop ik niet lang meer moest wachten om een stap hogerop te zetten. De opportuniteit deed zich voor in Houthulst en ik heb die kans met beide handen gegrepen. De procedure verliep vrij vlot. Er waren een aantal examens en een assessment bij een selectiebureau.”

Eedaflegging

Stefan Lagast wordt de opvolger van Alain Paesbrugghe (62), die al sinds 1988 de gemeentekas beheerde en binnenkort met pensioen gaat. Op de volgende gemeenteraad zal Stefan de eed afleggen.

“Als financieel directeur ben je de verantwoordelijke voor alle financiën van zowel gemeente als OCMW”, omschrijft Stefan zijn nieuwe functie. “Dat gaat onder meer om het helpen opstellen van de meerjarenplannen en de jaarrekening, die vandaag aan bod gekomen is, maar ook het opvragen en innen van belastingen en het uitbetalen van lonen en leeflonen. Kortom, het behelst alle financiële aspecten van het lokaal openbaar bestuur.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier