In het meerjarenplan van het lokaal bestuur Zedelgem, gaat ruim de helft van de uitgaven (60,7 miljoen) naar wegenwerken, en sport en jeugd. Aartrijke krijgt een nieuwe sporthal, rioleringen en trage wegen worden vernieuwd. De oppositiepartijen keurden het meerjarenplan niet mee goed. Ze zien niet-haalbare investeringen binnen de tijd.
Waar zal het lokaal bestuur van Zedelgem deze legislatuur geld aan uitgeven? In de gemeenteraad werden de investeringen voorgesteld door de bestuursmeerderheid Team Burgemeester. In het meerjarenplan 2026-2031 zijn wegenwerken met een budget van 20 miljoen de grootste kostenpost. Rioleringswerken krijgen een forse inhaalbeweging, door subsidies van de Vlaamse overheid die zich aandienen. In de dorpskernen en verbindingswegen worden talrijke fietspaden vernieuwd. Jaarlijks is 500.000 euro voorzien voor onderhoud.
Op de tweede plaats nemen de uitgaven voor sport met 12 miljoen euro een grote hap uit het gemeentebudget van in totaal 60,7 miljoen. Aanvankelijk was 5,5 miljoen voorzien. Zedelgem wil volop investeren in ‘eigentijdse en kwalitatieve infrastructuur voor sport en jeugd’.
“Op de site van de kinderboerderij komt een nieuwe sporthal, de oude zaal Jonkhove wordt gesloopt. De voetbalterreinen van de Strooien Hane in Loppem en De Bosserij in Veldegem krijgen kunstgras. Ook de accommodatie voor sport- en jeugdverenigingen, en het speelzonebeleid krijgen voorrang,” , legt schepen van Sport en Cultuur Vermeulen uit.
Groen Zedelgem
Andere investeringen die in het meerjarenplan voorop staan, heten ‘prioritair’. Op vlak van mobiliteit wordt een ander ‘snelheidsregime’ gepland, met ook zones 30, zal deelmobilitiet groeien met meer deelwagens. Een tonnagebeperking moet eindelijk vrachtverkeer uit de dorpskernen weren.
Zedelgem investeert met ruim 3,3 miljoen euro ook fors in kinderzorg met extra opvangplaatsen. ‘t Lijsternestje krijgt een nieuwbouw, waardoor daar al plaats komt voor 84 kinderen, dubbel zoveel als nu. Ook wordt ingezet op meer buitenschoolse opvang, zoals de speelpleinwerking.
Het meerjarenplan stelt ook een groen en duurzaam Zedelgem voorop. Wateroverlast en droogte wordt bestreden. Het afvalbeleid zal evolueren naar ‘de vervuiler betaalt’, volgens gewicht, met ook in het recyclagepark een weegbrug. In het beleid voor milieu en klimaat moet de CO2-uitstoot verder omlaag, met energiezuinige verlichting (twee miljoen euro), zonnepanelen en verwarming.
Voor de opwaardering van Vloethemveld als toeristisch erfgoed wordt 1,5 miljoen vrijgemaakt. In het masterplan voor de wijk Sint-Elooi krijgt de kerk een herbestemming. Veldegem krijgt een natuurbegraafplaats, de Groene Meersen een vernieuwde cultuurzaal.
Oppositie onthoudt zich
Alle oppositiepartijen (GROEN, Vooruit, Vlaams Belang en N-VA) keurden het meerjarenplan niet mee goed.
De aanvullende personenbelasting (8%) en de opcentiemen op de onroerende voorheffing (945) verhogen de komende zes jaar niet. Sommige tarieven worden wel geïndexeerd.
N-VA wierp op dat de gemeentebelastingen kunnen dalen naar de gemiddelde tarieven in Vlaanderen. “Veel gemeenten verhogen hun belastingen. Wij houden die gelijk en zijn een financieel gezonde gemeente. We hebben voor nodige investeringen zoals sport en wegenwerken ook inkomsten nodig”, verklaarde schepen van Financiën Sofie Pollet.
“Zijn ook alle wegenwerken haalbaar, zonder opnieuw lang uitstel?”, vroeg N-VA-raadslid Niko Larock. “De realisatiegraad is nooit 100%. En we moeten altijd marge voorzien, voor ook meeruitgaven”, antwoordde schepen van Openbare Werken Haesaert.
GROEN mist in het meerjarenplan dan weer een samenhangend beleid over veiligheid, ruimtelijke ordering en milieu. “De bestuursmeerderheid geeft geen visie over verkeersinfarcten die méér grote verkavelingen van bijv. de Lac en de Lelie zullen geven”, stelt raadslid Paul Braem. “In het beleid zou ook burgerparticipatie beter kunnen. Inhoudelijk kunnen Zedelgemnaars meer betrokken worden bij beleidskeuzes.”
Het meerjarenplan 2026-2031 wordt binnenkort aan alle Zedelgemnaars bekendgemaakt.