In Veurne zijn de trajectcontroles op verschillende locaties al meer dan twee jaar actief. Dat leidde het eerste jaar tot het registreren van 11.389 snelheidsovertredingen en een evenredig aantal GAS-boetes, tot groot ongenoegen van heel wat burgers. Oppositieraadslid Wouter Vanlouwe (team8630) vroeg op de gemeenteraad een stand van zaken en wilde weten wat er gebeurde met de inkomsten van de GAS-boetes.
Wouter Vanlouwe vroeg hoeveel GAS-boetes er al dan niet werden betaald, hoeveel er werden betwist en of de inkomsten werden geïnvesteerd in verkeersveiligheid. Burgemeester Peter Roose staafde zijn toelichting met gedetailleerde cijfers. “Er werden 13.415 GAS-boetes uitgeschreven. Hiervan werd 93,8 % reeds geïnd. De gemiddelde inningstermijn bedraagt 44 dagen. Een minderheid (3,4%) van de GAS-boetes moet via een dwangbevel via de gerechtsdeurwaarder opgevraagd worden. Het aantal oninbare boetes bedraagt momenteel 23 (13 overtreders). Er werden 641 dossiers geseponeerd omdat het een prioritair voertuig betrof, de nummerplaats onherkenbaar of fout ingelezen was of de behandelingstermijn werd overschreden.”
Investeringen
Wat de snelheidsovertredingen op trajectcontroles betreft: die zijn sinds 2023 drastisch gedaald. “In de Avekapellestraat/Roesdammestraat waren dat er in 2023 bijna 800, in 2024 was dat nog een kwart. Koploper blijft de Albert I-laan, hoewel we ook daar een dalende trend merken. Van meer dan 11.000 overtredingen is het aantal in 2024 gedaald tot 9.624, gevolgd door de Gouden-Hoofdstraat, van bijna 3.000 overtredingen in 2023 naar 1.206 in 2024.”
“Van de totale opbrengsten in 2024, met name 706.645 euro, wordt 336.226 euro geboekt als uitgaven voor TAAS (Trajectcontrole As A Service) en InTouch (softwareplatform voor verkeershandhaving dat verkeersboetes verwerkt)”, vervolgt de burgemeester. “De reële opbrengsten voor de stad bedroegen 372.419 euro. In 2024 investeerden we fors in verkeersveiligheid, met onder meer de heraanleg van de schoolomgeving en fietsstraat in de G. Vermeerschlaan (126.846 euro), het vernieuwen van de dynamische zone 30-borden in schoolomgevingen (19.738 euro), de aanleg van een fietspad Veurne-Koksijde-De Panne (geraamd op 700.000 euro), de aankoop van verkeersborden voor fietszones en zones 30 (63.930 euro) en de aanleg van fietssuggestiestroken in de Oude Vestingstraat (een deel van de investering van bijna 800.000 euro).”