Renovatie negen OCMW-panden in de Menenstraat bezorgt handelaars grijze haren: “Maak onze straat weer aantrekkelijk voor de Dolle Dagen”

Enkele handelaars van de Menenstraat woonden maandag de gemeenteraad bij. © TOGH
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Een tiental handelaars uit de Menenstraat zakte maandag af naar de gemeenteraad om Peter De Groote (CD&V) te steunen in zijn pleidooi om voor de Dolle Dagen de werfzone op te ruimen in de straat. Schepen Philip Bolle (Vooruit) beloofde alvast om de ruimte voor voetgangers op het voetpad te verbreden.

In de Menenstraat worden negen panden gerenoveerd die eigendom zijn van het OCMW. De werfzone zorgt voor heel wat hinder, tot grote frustratie van de handelaars in de straat. Op de gemeenteraad waren ze met een tiental aanwezig als steun voor Peter De Groote (CD&V) die met een interpellatie het bestuur het vuur aan de schenen legde. “Voor alle duidelijkheid: het gaat niet om de werken die moeten uitgevoerd worden. Het gaat puur om communicatie, gehoord worden en wat goodwill”, aldus Peter De Groote. “Er wordt te veel met modder gegooid in plaats van te luisteren naar waar de problemen zich voordoen.”

Werfzone

Concreet vroeg De Groote om de werfzone te verplaatsen naar de zes parkeerplaatsen op het einde van de Menenstraat ter hoogte van het gerechtsgebouw. “Mocht de werfzone met een beetje goodwill worden opgeschoven, dan komt er een heel stuk van die zone vrij. Wat staat er nu op die zone? Camionettes, een container waar er in twee weken bijna niets werd ingelegd, lege rekken van ramen die al geplaatst zijn in de eerste week… Mocht dit verplaatst worden, dan vermindert de overlast met 50%”, aldus Peter De Groote.

Hoogtewerkers

“Vrijdag stond er een volle container een heel weekend op die zone, en dan halen ze die maandag. Met een beetje goodwill komen ze die vrijdag nog voor het weekend oppikken. Vrijdag stoppen ze om 16 uur. Wat doet de aannemer? Die plaatst twee hoogtewerkers pal voor twee handelszaken. Het was een kleine moeite om die twintig meter verder te plaatsen. Op drie parkeerplaatsen binnen de werfzone stond er gans het weekend niks, waarop enkele winkeliers op eigen initiatief hekken wegnamen.”

Volgens De Groote verloopt de communicatie ook stroef. “Een van de ondernemers werd gevraagd om ’s morgens 7.30 uur aanwezig te zijn omdat ze zouden beginnen met de werken. Om 8.45 uur kwamen ze aan met het nieuws dat de werken niet voor vandaag zullen zijn. Dat kan toch allemaal niet”, sneerde Peter De Groote.

Dolle Dagen

Met de Dolle Dagen komend weekend vroeg De Groote om de een stuk van de werfzone af te breken. “Als erevoorzitter van het Centrummanagement weet ik wat er dit weekend van omzet wordt gedraaid en dat de Menenstraat een belangrijke rol speelt in de Dolle Dagen. De aantrekkingskracht van de straat is van groot belang voor het slagen van het weekend. Daarom vragen we om de straat vrijdag vanaf 16 uur in orde te brengen voor de Dolle Dagen en de werfzone te verhuizen naar het einde van de straat. Iedereen wil gerust een handje helpen. De Kattenstoet was voor jullie de hoogdag van het jaar, alles moest wijken. Voor ons ondernemers is dat het weekend van de Dolle Dagen. We vinden dat hetzelfde moet kunnen als voor de Kattenstoet werd gedaan.”

Container voor vitrine

Schepen Philip Bolle (Vooruit) antwoordde dat de parkeerplaatsen voor het gerechtshof al grotendeels ingenomen worden om de grote werfcontainer te plaatsen. “Zo konden we vermijden dat de containers voor vitrines stonden. Wij kunnen niet alles van in de zone naar het begin van de straat opschuiven. Er zijn een aantal elementen die noodzakelijk zijn voor de werking die in de omgeving moeten blijven.”

Communicatie

Volgens de schepen verloopt de communicatie wel vlot. “Er is ruim op voorhand samenspraak geweest met de handelaars met zowel de aannemer, de architect, onze dienst Patrimonium als de dienst Openbaar domein en dit bij herhaling”, aldus Bolle. “Meerdere handelaars kwamen ook langs in het stadhuis en meerdere handelaars namen en nemen ook telefonisch contact met ons op. Zeggen dat er geen communicatie geweest is, vind ik een beetje van de pot gerukt. Het afdelingshoofd Openbaar Domein gaat bijna elke dag langs en zij stemt af met de aannemer en architect. De aannemer werkt met onderaannemers en ook die moeten worden aangespoord om zich aan de afspraken te houden. De uitgevoerde werken worden dagelijks gecontroleerd en we gaan ook langs bij de handelszaak die de volgende week aan bod komt en wie binnen twee weken aan bod komt. Op die manier proberen we alles voor iedereen optimaal in te plannen. We gaan de werfzone zo snel mogelijk zo klein mogelijk maken, maar u moet ons toch minstens de tijd geven om de werken uit te voeren.”

Voetpadzone breder

Ondertussen belooft de schepen wel om ervoor te zorgen dat er voor de Dolle Dagen voldoende ruimte is voor voetgangers. “We kijken wat mogelijk is voor de Dolle Dagen, net zoals we al gezorgd hebben voor de gevraagde doorgangen. Ondertussen is de hoogtewerker verwijderd voor nummer 5 en worden er deze week geen nieuwe ramen geleverd om te stockeren, dit om ruimte te creëren. Ook kijken we of de voetpadzone kan breder gemaakt worden door de dwarse afsluitingen met herashekkens te vervangen door smallere eenheden.”

Timing

De handelaars van de Menenstraat volgden alles vaak hoofdschuddend. Met een pamflet vroegen ze om de winkelstraat aantrekkelijk te maken voor de Dolle Dagen, duidelijkheid over de uitgevoerde werken en compensatie voor verplichte sluitingsdagen. “Wat ons vooral tegen de borst stuit is de timing van de werken. Waarom moeten die plaatsvinden in het hoogseizoen als wij het grootste deel van onze omzet moeten draaien? Mochten die renovaties uitgevoerd worden in februari bijvoorbeeld dan zouden we er veel minder last van gehad hebben”, klinkt het.

“Dit gaat om werken die al heel lang hadden moeten uitgevoerd worden, maar altijd om verschillende redenen – covid, materiaalkeuze, geen aannemer vinden, Kattenstoet… – uitgesteld werden. U moet begrijpen dat we die werken nog in de legislatuur wilden laten uitvoeren en de vroegst mogelijke datum was de dinsdag na de Kattenstoet. Ik vind dus niet dat we getalmd hebben”, zegt schepen Philip Bolle.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier