Op de gemeenteraad zei Kimara Goethals van Samenplus dat het circulatieplan zeker positieve elementen bevat. “Onze partij kreeg wel veel signalen van inwoners die zich afvragen hoelang de proefperiode nog duurt en hoe de evaluatie zal verlopen. Het is belangrijk dat het schepencollege nu al duidelijk communiceert over het proces. Alleen zo kan het vertrouwen groeien.”
Kimara haalde enkele situaties aan die voor verwarring kunnen zorgen bij de weggebruikers. “In de Koning Albertstraat staan de haaientanden vóór het zebrapad. Als automobilisten daar voorrang verlenen, hebben ze geen zicht op het verkeer dat uit de Beverensestraat komt. Een ander punt dat voor verwarring kan zorgen is de stopstreep aan de bibliotheek in de Monseigneur Roelensstraat die iets te ver van de Prinsendreef staat. Wie daar correct stopt kan de bussen uit de Prinsendreef niet zien komen. Ik had het schepencollege er ook op gewezen dat de tijdelijke verkeersborden te klein zijn, niet altijd op de juiste hoogte staan én dat die borden tijdens de passage van de ‘Renewi Tour’ aan het kruispunt van de Eeckhoutstraat en de Stationsstraat zelfs verplaatst werden (waar de haaientanden in de Stationsstraat aangebracht zijn waardoor de ‘hoofdweg’ loopt van de Stationsstraat in de Eeckhoutstraat, red.). Dat alles leidde tot onduidelijke situaties, moet ik zeggen. Maar ondertussen zijn die tijdelijke verkeersborden kort na mijn tussenkomst weer op hun plaats gezet.”
Zone 30
“Het doel van dit circulatieplan is de snelheid uit het verkeer halen. Vandaag zijn die zones 30 echter heel beperkt. Als je grotere zones maakt, zou dat een eenvoudige manier zijn om sneller meer verkeersveiligheid te realiseren. Samenplus erkent dat er in het verkeerscirculatieplan positieve elementen zijn. Maar om een draagvlak te creëren bij de bevolking is een duidelijke communicatie via meerdere kanalen nodig. En onveilige of verwarrende situaties moeten volgens ons sneller aangepakt worden. Alleen op die manier kan dit circulatieplan op lange termijn écht slagen!”
“We hebben de communicatie rond het circulatieplan breed aangepakt via het gemeentelijk infoblad en de sociale media”, zegt burgemeester Véronique Buyck (Groep 82).
Bussen
“We kozen ervoor het proefproject tijdens de zomermaanden in te voeren, zodat de inwoners op een rustigere manier kunnen wennen aan de nieuwe situatie. Je moet als bestuurder ook altijd de verkeerssignalisatie volgen. Dat doe je toch ook als je naar een andere gemeente rijdt waar de verkeerscirculatie is aangepast?”
De burgemeester benadrukt dat het om een proefproject gaat dat nog bijgestuurd kan worden. “We kwamen ondertussen met het schepencollege al meermaals samen met politie, aannemer en studiebureau en hebben op basis van ervaringen en feedback van inwoners al enkele aanpassingen doorgevoerd. Zo werken we samen toe naar een plan dat het beste resultaat geeft voor iedereen.”
“We laten de proefperiode nog verder lopen, zeker nu het schooljaar gestart is. Nadien volgt een grondige evaluatie en wordt finaal beslist welke maatregelen behouden blijven en welke bijkomend moeten worden bijgestuurd. Kimara Goethals wierp daar op dat de stopstreep in de Monseigneur Roelensstraat problemen geeft met de zichtbaarheid van de bussen die van rechts komen. Maar daar komen geen bussen van rechts. De stopstreep is verlegd omdat het verkeer dat uit de Brugstraat komt op die manier richting Motestraat kan geleid worden én ook om ruimte te geven aan de fietsers die uit uit de Brugstraat komen. Voor de inrichting van de Koning Albertstraat is het reglement van de wegbeheerder gevolgd.”
Vlaams Belang is grotendeels positief over de wijzigingen aan bijvoorbeeld Prinsendreef en Kortrijksestraat. “We zijn echter altijd een voorstander geweest voor een terugkeer naar de Stationsstraat als volledige voorrangsweg ten opzichte van de Eeckhoutstraat, omdat we geloven dat de huidige situatie extra onveiligheid creëert voor de fietsende schoolgaande jeugd die richting station fietst”, zegt Vincent Vanhecke. “We gaan dit standpunt ook op de verkeerscommissie vertolken.”