Oostende geeft gunstig advies voor nieuwe vergunning luchthaven, maar wil maatregelen voor het extra verkeer
De Luchthavenexploitatiemaatschappij (LEM) had een vernieuwing van hun vergunning aangevraagd voor de uitbating van een vliegveld met start- en landingsbanen in Oostende. Het openbaar onderzoek loopt binnenkort af. De stad verleende alvast een positief advies, maar heeft ook voorwaarden. Vooruit stelt zich vragen bij de geplande uitbreiding van onder meer cargo- en nachtvluchten.
De uitbaters van de Oostendse luchthaven hebben een nieuwe vergunning aangevraagd. Het dossier kwam ook aan bod in de gemeenteraad. Zo had Jeroen Soete (Vooruit) enkele vragen over de geplande uitbreiding van de vluchten.
“We zijn als Vooruit altijd voorstander geweest van de economische bedrijvigheid op de luchthaven, maar er zijn toch enkele elementen in het dossier die opvallen. Zoals de uitbreiding van het aantal cargovluchten en nachtvluchten. De geluidshinder voor buurtbewoners zou daarmee kunnen stijgen. Er zou ook veel verkeer bijkomen op de Torhoutsesteenweg die het al zo moeilijk heeft”, aldus Soete.
Ander rekenmodel
Volgens schepen Charlotte Verkeyn is er geen uitbreiding van de bestaande infrastructuur voorzien en zijn de cijfers misleidend omdat er een ander rekenmodel werd toegepast. “De luchthaven wil inderdaad wel inzetten op de ontwikkeling van de vrachtactiviteiten aan Apron 1, maar alle activiteiten vallen binnen de huidige vergunde geluidsruimte.”
De stad wil sowieso wel maatregelen voor de afhandeling van eventueel extra verkeer. “Als die verdere ontwikkeling zich zou voordoen, dan willen we een masterplan voor de afhandeling van het verkeer zodat wagens via de achterzijde komen, zodat de Torhoutsesteenweg niet extra belast wordt.”
De stad heeft ook enkele voorwaarden aan het advies gekoppeld. Omdat er tijdens de infovergadering discussie was over de impact van het grondgeluid van het proefdraaien op de nabije omwonenden, raadt de Stad aan om bijkomende metingen uit te voeren ter hoogte van deze woningen.
Verder moet ook het klachtenregister van de huidige vergunning behouden blijven en moet er een jaarlijks verslag van de klachten en aangeboden antwoorden worden opgemaakt. Deze worden ook bezorgd aan de Stad Oostende. Op de website van de Luchthaven moet steeds gepubliceerd worden wanneer er trainingsvluchten zijn.
Indien uit resultaten van het BBO (beschrijvend bodemonderzoek) blijkt dat het oppervlaktewater van de Kalkaertvijver niet geschikt is voor gebruik tijdens brandblusoefeningen, moet hiervoor een alternatief worden gezocht, om zo verdere vervuiling van het luchthaventerrein te voorkomen.
(LB)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier