Ons Groot Lijsttrekkersdebat in Brugge (5): “Verkeersveiligheid blijft hét grootste probleem”

Stefaan Sintobin: ”Er zijn maatregelen nodig om te vermijden dat de grootstedelijke criminaliteit overwaait naar Brugge.” © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Er zijn nog vijf zwarte verkeerspunten in het verkeer, zwaar druggebruik bij jongeren neemt toe, daklozen zullen een plaatsverbod krijgen en scholen voeren de schoolvervoersplannen niet uit. Dat leerden we uit het debat over veiligheid met de zeven lijsttrekkers.

De voorbije jaren hamerden vooral Vlaams Belang en N-VA tijdens de gemeenteraad op meer law and order, na vechtpartijen aan het station en in uitgaansbuurten. Zij zijn ook bezorgd over het toenemend druggebruik bij jongeren. Toch voelde in 2022 amper 5 procent van de Bruggelingen zich onveilig. Uit de bevraging in de Stadsmonitor blijkt dat de Bruggelingen vooral wakker liggen van het onveilig verkeer.

Stefaan Sintobin: “Het is niet omdat het de voorbije maanden wat rustiger was dat we die problemen moeten negeren. Er zijn maatregelen nodig om te vermijden dat de grootstedelijke criminaliteit overwaait naar Brugge. Bepaalde momenten is het niet veilig op straat, het aantrekken van vreemdelingen draagt bij tot die onveiligheid. Er is een bomaanslag gepleegd in de Blauwe Poort. Er zijn er panden met illegalen waar niks aan gedaan wordt.”

Dirk De fauw: “Je mag mij gerust die adressenlijst doorspelen. De politiecijfers tonen aan dat de criminaliteit in Brugge niet toeneemt. Het aantal transmigranten in Zeebrugge is zelfs gedaald.”

Stefaan Sintobin: “Sinds ik in Brugge woon, heb ik een negatieve evolutie meegemaakt. Er is een groeiend probleem met zware drugs. Wie dat tegenspreekt, is ziende blind.”

Dirk De fauw: “Onze politie is waakzaam, de korpschef krijgt ruimte om te doen wat nodig is.”

Maaike De Vreese: “Brugge heeft de hoogste criminaliteitscijfers van West-Vlaanderen, het onveiligheidsgevoelig is gestegen. Ouders zien hun kinderen niet graag in de stationsomgeving rondhangen. Jongeren zeggen mij dat ze zich niet meer veilig voelen tijdens het uitgaan. Er is nood aan meer nachtpatrouilles. Onlangs zei een Oostendse agent mij dat hij blij was dat hij niet in Brugge werkte! De drugsproblematiek is schrijnend, de politie moet daar een prioriteit van maken.”

Dirk De fauw: “Er is veel blauw op straat, ook in de stationsbuurt. Daardoor is er nauwelijks nog geweld door jeugdbendes. De enige resterende overlast is van daklozen die niet naar de nachtopvang willen of mogen. Er worden dossiers opgemaakt om hen een plaatsverbod te geven.”

Maaike De Vreese: “De spoorwegpolitie is onderbemand.”

Mercedes Van Volcem: “Je mag niet overdrijven! Brugge is een veilige stad.”

“Jongeren voelen zich niet meer veilig tijdens het uitgaan” – Maaike De Vreese (N-VA)

Pablo Annys: “Verkeersveiligheid blijft hét grootste probleem, zeker aan de schoolpoorten. We willen geen herhaling van het dodelijk ongeval in de Gistelse Steenweg.”

Dirk De fauw: “Als we een schoolvervoersplan aanbieden, moeten we sommige directies smeken om het uit te voeren. We kunnen geen slagboom plaatsen als een school geen vrijwilligers vindt om de sleutel te bedienen…”

Pablo Annys: “Scholen moeten het thema van verkeersveiligheid beter onder de aandacht brengen van de ouders. Er zijn fietslijnen naar de scholen nodig.”

Maaike De Vreese: “Wiens schuld is het als een vrachtwagen op maandagmorgen het podium van de Sint-Michielse Feesten komt verwijderen, wanneer kinderen aan de schoolpoort arriveren…”

Dirk De fauw: “Dat was een stommiteit, we hebben contact opgenomen met die firma.”

Raf Reuse: “De invalswegen naar Brugge blijven onveilig. Denk maar aan het smalle fietspad in de Astridlaan. Dat zijn Vlaamse wegen, maar Brugge moet de Vlaamse overheid op haar verantwoordelijkheid wijzen.”

Dimitri Vanliefde: “Elke verkeersdode is er een te veel. Dat mensen sterven in het verkeer mag nooit als ‘normaal’ aanzien worden.”

Raf Reuse: “Hoe het verkeer georganiseerd wordt, is het gevolg van een politieke keuze. De politie mag de controles op alcohol en drugs in het verkeer, overdreven snelheid en gsm’en aan het stuur opvoeren.”

Maaike De Vreese: “Er blijven nog vijf zwarte punten in het verkeer in Brugge over.”

Dirk De fauw: “Een ervan is het kruispunt aan de Gentpoort. Dat staat op de planning. En de heraanleg van de verkeerssituatie aan het station is aanbesteed.”

Mercedes Van Volcem: “De eerste spadesteek volgt nog dit jaar.”

Raf Reuse: “Brugge heeft te weinig fietsstraten.”

Dirk De fauw: “We hebben een hele fietszone gecreëerd!”

Mercedes Van Volcem: “Een ander heikel punt zijn de voetpaden. Die kun je niet allemaal in één legislatuur vernieuwen. De voorbije zes jaar hebben we 131 voetpanden aangepakt. Er was een historisch tekort: vroeger stond er hiervoor amper 220.000 euro op het stadsbudget, nu hebben we al 4 miljoen euro geïnvesteerd.”

Pablo Annys: “Een terechte koerswijziging. Onze bevolking veroudert, je wilt niet dat senioren vallen omdat het voetpad er slecht bij ligt. Als we budgettaire keuzes moeten maken, gaan we best voluit voor betere voet- en fietspaden.”

Maaike De Vreese: “Het budget in evenwicht houden wordt een complexe oefening voor het volgend stadsbestuur.”