Na onderzoek van fileprobleem aan afrittencomplex E40 in Oostkamp: dit zijn de resultaten en plannen van Agentschap Wegen en Verkeer
Er is de laatste tijd heel wat ongenoegen geweest in verband met de verkeerssituatie aan het afrittencomplex van de E40 in Oostkamp. Daarom heeft de gemeente Oostkamp de voorbije maanden bij het Agentschap Wegen en Verkeer haar grote bezorgdheid geuit over de verkeerssituatie en gevraagd om de hoogste prioriteit te geven aan een analyse en aanpak van de verkeerssituatie. AWV heeft de resultaten en plan van aanpak aan de gemeente voorgesteld.
Burgemeester Jan de Keyser legt uit: “Als bestuur dragen wij verkeersveiligheid hoog in het vaandel, ten behoeve van de Oostkampse bevolking. Dit betekent ook dat we actie ondernemen om de bovenlokale problemen opgelost te krijgen. Want de verkeersdrukte, files en opstoppingen op de autosnelwegen E403 en E40 zorgen ook voor lokale problemen.”
Filevorming en opstopping
De vraag van Oostkamp aan AWV was om oplossingen te zoeken die op korte termijn kunnen worden uitgevoerd. Dit om de filevorming op de E40 terug te dringen en de opstopping in de Kapellestraat, inclusief het in- en uitrijden van de parking van Van der Valk, aan te pakken. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft met de hoogste prioriteit een grondige analyse uitgevoerd van de omgeving tussen het op- en afrittencomplex E40 en het Europaplein en heeft de resultaten van de analyse voorgesteld.
Concreet zal AWV een ontwerpplan uitwerken om het deel tussen het op- en afrittencomplex en het Europaplein her in te richten, om zo met beperkte middelen extra capaciteit voor doorstroming te creëren. Deze aanpassing moet het risico op filevorming op de E40 op piekmomenten inperken. Een timing van uitvoering kan op dit moment nog niet gegeven worden. Dit is een eerste stap die verbetering moet brengen, maar het is nog geen antwoord op lange termijn. Daarom heeft de gemeente bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters aangedrongen om financiële middelen vrij te maken om het volledige op- en afrittencomplex aan te passen aan de huidige verkeersdrukte. Dit zou moeten leiden tot een structurele verbetering van de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming.
Aanpassingen op korte termijn
Op de gemeenteraad van 21 maart werd aan de raadsleden een resem aan maatregelen voorgelegd. Die maatregelen komen enerzijds naar boven door de studie van AWV en zullen op relatief korte termijn worden uitgevoerd. “De problemen aan het afrittencomplex zijn niet terug te brengen naar één probleem, maar er zijn verschillende factoren die hier meespelen. Wat nu al duidelijk is, is dat de verkeerslichten aan de oprit naar Brussel niet het probleem vormen. Het probleem is de doorstroming naar de rotonde op het Europaplein. Het verkeer dat vanuit Hertsberge komt, en vertraagt op de brug, komt in conflict met de wagens die de afrit nemen komende vanuit Brussel. Daar is er een groot probleem qua doorstroming naar de Kapellestraat en het Europaplein”, weet schepen Delphine Roels te vertellen.
Twee factoren die opgenomen zijn in de studie zijn een langere invoegstrook komende vanuit Brussel voor wie in de richting van het Europaplein rijdt. Die bijkomende rijstrook moet 500 meter meer capaciteit bieden wat het invoegen een stuk gemakkelijker moet, maar ook een stuk veiliger. Een tweede punt is dat de witte lijn in dit deel van de Kapellestraat zal aangepast worden naar een harde lijn, waardoor het niet meer mogelijk zal zijn om er over te rijden. Het verkeer zal verplicht naar de rotonde op het Europaplein moeten rijden. Die twee maatregelen zouden een positieve impact moeten hebben op de doorstroming en de verkeersveiligheid.
Toekomstvisie E403 en klaverblad E403/E40
Bijkomend heeft de gemeente heeft aan AWV ook gevraagd om een toekomstvisie uit te werken voor de E403 en het klaverblad E403/E40. Er is namelijk een directe invloed van knelpunten op deze locaties op de verkeerssituatie in Oostkamp. Hierbij moet de piste van een bijkomende rijstrook tussen de afrit in Ruddervoorde en het klaverblad zeker meegenomen worden. “Persoonlijk ben ik grote voorstander van een bijkomende rijstrook tussen Ruddervoorde en het klaverblad E40/E403. Uit studies blijkt vooral dat dit stuk oververzadigd is en er dus capaciteitsproblemen optreden. Indertijd is dit voorstel ook al aan de toenmalige minister van Openbare Werken, Ben Weyts, geformuleerd, maar is er geen gevolg aan gegeven”, besluit de burgemeester. (GST)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier