N-VA dient klacht in tegen bouw van laadstation in Geluveld

De bouw van het snellaadstation is al volop bezig. © ZB
Noël Vandewiele
Noël Vandewiele Medewerker KW

Vlakbij de A19 in Geluveld wordt momenteel een laadstation van Fastned gebouw waar elektrische auto’s opgeladen kunnen worden. Oppositiepartij N-VA stapte hiervoor naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen. “Deze grond zou beter gebruikt worden voor Zonnebeekse verenigingen”, klinkt het.

De gemeenteraad in Zonnebeke was beperkt met slechts een viertal punten. De oppositie maakte er echter gretig gebruik van met tal van interpellaties. N-VA bracht de bouw van een laadstation van Fastned nabij het containerpark ter sprake. Daar wordt momenteel een snellaadstation met plaats voor acht auto’s en een kioskautomaat gebouwd. “Met N-VA hebben we bezwaar ingediend bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen om daar 2.500 vierkante meter gemeenschapsgrond aan te besteden”, stelt fractieleider Koen Descheemaeker. “Er zijn in de omgeving al laadpalen genoeg en die grond kan beter gebruikt worden voor eventueel een opslagplaats van materiaal voor de Zonnebeekse verengingen. Wij zijn in beroep gegaan bij de deputatie van de provincie West-Vlaanderen die ons beroep onontvankelijk verklaarde. Hiertegen zijn wij in beroep gegaan bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Deze procedure is momenteel nog lopende en kan finaal uitmonden in de verplichting het betrokken perceel in zijn oorspronkelijke staat te herstellen. Mocht die gunstig beantwoord worden, wie betaalt dan het herstel?”

Schepen van Mobiliteit Koen Meersseman (#Team8980) wees erop dat N-VA in beroep gegaan is tegen een beslissing van de provincie. “Het zal dus ook de provincie zijn die maatregelen moet nemen. Als gemeentebestuur zijn wij pas meer dan twee maanden later ingelicht over het beroep en de werken zijn ondertussen gestart. Bij eventueel herstel, wat we niet hopen, zijn de risico’s voor de gemeente miniem.”

Afdelingshoofd

Koen Descheemaeker bracht ook nog een punt over het personeel ter sprake. “Vorig jaar werden twee afdelingshoofden aangesteld, een hoofd Omgeving en een hoofd Mens. Het afdelingshoofd Omgeving heeft recent zijn ontslag aangeboden en wordt niet vervangen. We vragen wat deze procedure van aanstelling destijds heeft gekost en waarom hij niet wordt vervangen?”

Schepen van Personeel Jan Vandoolaeghe (#Team8980) gaf uitgebreid uitleg van de verschillende kosten en kwam op een totaal van ongeveer 280.000 euro. “Hij wordt niet vervangen omdat we nu opteren voor een beleidscoördinator Infrastruur en het procedureverloop zal goedkoper zijn.” Bij de oppositie klonk het dat men al jaren ijvert voor een hoofd Infrastructuur en dat die 280.000 euro weggegooid geld is. (NVZ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier