Heraanleg trage weg Madonna stuk duurder

De trage weg tussen Galgestraat en Klerkenstraat ter hoogte van restaurant Te Lande. (Foto TOGH) © TOM GHEERAERT
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Terwijl aannemer, studiebureau en veiligheidscoördinator toch bezig zijn met de wegenwerken in de Galgestraat, Gistelhofstraat en Klerken in de Madonna, wil het gemeentebestuur van de gelegenheid gebruik maken om de voetweg tussen de Galgestraat en de Klerkenstraat te vernieuwen. Daarvoor is een budget van 227.000 euro voorzien, al een stuk meer dan de 193.000 euro die initieel werd gebudgetteerd.

Tussen de Galgestraat en de Klerkenstraat ligt de voetweg 85/86. Aangezien er momenteel riolerings- en wegeniswerken uitgevoerd worden in de Galgestraat en de Klerkenstraat, wil het gemeentebestuur van de gelegenheid gebruik maken om ook de voetweg aan te pakken. “Een heraanleg dringt zich op voornamelijk door de staat van de weg en beperkte breedte voor fietsers”, zegt schepen Jean-Marie Callewaert (Vooruit). “Hiervoor is dan ook een uitbreiding van de huidige opdracht nodig. Het studiebureau, de aannemer en ook de veiligheidscoördinator die werden aangesteld door Fluvius voor de riolerings- en wegenwerken, zijn in de mogelijkheid om werken aan de voetweg toe te voegen aan de huidige werken.”

Studieopdracht

Marleen Soete (CD&V) zei op de gemeenteraad van maandag dat ze het goed nieuws vindt dat er verder geïnvesteerd wordt in trage wegen, maar maakt zich zorgen over de financiële implicaties. De kostprijs van de studieopdracht voor de heraanleg van de voetweg alleen al bedraagt 21.184 euro “Blijkbaar zijn er ook al heel wat wettelijke prijsstijgingen op de lopende werken. Kan dit er nog bij? Wat zal er moeten geschrapt worden in andere projecten, indien er nog meerkosten zijn?”, vroeg Soete, die ook hoopt dat de trage weg in de Madonna goed wordt onderhouden.

Onderhoud met veegmachine

“Dat is een pad dat we kunnen onderhouden met onze nieuwe veegmachine”, antwoordde schepen Jean-Marie Callewaert. “Qua budget is er 227.000 euro om die weg aan te leggen. Dat is voorzien in de meerjarenplanaanpassing. Voordien was het 193.000 euro. Dat is de raming. Wat de riolerings- en wegenwerken betreft zitten we op vandaag met een meerkost van 25 of 26% op. Dat is de officiële formule voor de prijsvoorziening en daar kan je niet onderuit.” (TOGH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier