Gistelse stadsbestuur investeert 17,1 miljoen euro in 2026-2031: “Investeren én financieel gezond”

Financieel directeur Greet Lava met het schepencollege bij de voorstelling van het meerjarenplan 2026-2031 donderdagavond. ( FOTO PETER MAENHOUDT)
Timmy Van Assche
Timmy Van Assche Medewerker KW

Het stadsbestuur van Gistel heeft het meerjarenplan voor de bestuursperiode 2026–2031 klaar. Daarin staan concrete projecten en investeringen. “We zetten in op veiligheid, leefkwaliteit, welzijn en duurzaamheid”, laat het schepencollege weten, “met ruimte om de belastingen op arbeid te verlagen.”

Over de volledige periode voorziet de stad ongeveer 17,1 miljoen euro aan investeringen, “die rechtstreeks impact hebben op het dagelijks leven van de inwoners”, zegt burgemeester Gauthier Defreyne (Team Burgemeester). Het stadsbestuur spreekt over vijf grote beleidsclusters: een sterk en toegankelijk bestuur, duurzame ontwikkeling van het grondgebied, bijdragen aan het welzijn van de Gistelnaar, werken en ondernemen, en samenwerken doorheen alle doelstellingen.

“Dit meerjarenplan is geen optelsom van losse projecten, maar een samenhangend verhaal. We investeren gericht in wat onze stad nodig heeft, houden de financiën gezond en verlagen tegelijk de belastingen voor wie werkt. Dat is volgens ons verantwoord besturen”, aldus Defreyne.

“We willen geen beleid van bovenaf, maar samen met de inwoners vormgeven. Grote projecten worden ondersteund door bevragingen, infosessies en overlegmomenten.” De stad blijft investeren in digitale dienstverlening, zoals het online gemeentehuis, digitale aangiftes en een verbeterd meldingsplatform. Tegelijk, persoonlijke begeleiding, digibanken en service aan het loket blijven beschikbaar.

Veiligheid

Veiligheid is een absolute prioriteit in dit meerjarenplan. “Preventie, nabijheid, noodplanning en samenwerking staan centraal. Een eerste speerpunt is de lokale verankering van politie en brandweer. Het behoud van het brandweerkorps in Gistel is essentieel, met vrijwilligers die een belangrijke rol spelen in snelle en betaalbare hulpverlening.”

“Samen met de hulpverleningszone wordt geïnvesteerd in een nieuw veiligheidsgebouw, dat zowel brandweer als wijkpolitie een moderne uitvalsbasis biedt. De wijkagent wordt het eerste aanspreekpunt voor inwoners en is zichtbaar aanwezig in schoolomgevingen.”

Infrastructuur

Het stadsbestuur investeert ook fors in de heraanleg van straten en fietsinfrastructuur, zoals de Dullaertweg, de Brugse Baan (fase 2) en de Pastoriestraat in Zevekote. Snaaskerke krijgt een kunstgrasveld, en jeugdinfrastructuur, sportaccommodatie en speelpleinen krijgen een update.

“Ook culturele infrastructuur, zoals de evenementenhal, ontmoetingscentra en bibliotheek, wordt aangepakt”, maken Defreyne en co zich sterk. Het stadsbestuur maakt zich sterk ook steun te verlenen aan handel, markten en een aantrekkelijk stadscentrum, en te investeren in de modernisering van het stedelijk patrimonium.

“Ons meerjarenplan benadrukt ook welzijn, zorg en kinderopvang”, aldus het schepencollege. “We blijven investeren in een sterk Sociaal Huis en nabij welzijnsbeleid, met bijzondere aandacht voor kwetsbare inwoners, senioren en zorgzame buurten. Kinderopvang en gezinsondersteuning blijven structurele beleidskeuzes, ondersteund door investeringen in infrastructuur en lokale initiatieven.”

Financiën

“Alle investeringen gebeuren binnen een gezond financieel kader, zonder avonturen”, stelt bevoegd schepen Michel Vincke (Vooruit). “Over de volledige legislatuur wordt ongeveer 11 miljoen euro aan leningen voorzien, aangevuld met leasingschulden voor sportinfrastructuur (Farys) en openbare verlichting (Fluvius). “De schulden blijven beheersbaar en de autofinancieringsmarge heeft een positief resultaat gedurende heel de legislatuur.”

De aanvullende personenbelasting daalt in deze legislatuur van 7,2 procent naar 7 procent

Opvallend: de belastingsdruk op arbeid voor inwoners verlaagt. “De aanvullende personenbelasting daalt in deze legislatuur van 7,2 procent naar 7 procent”, aldus Vincke. “Onze aanvullende personenbelasting is lager dan de meeste van onze omliggende gemeenten, de opcentiemen onroerende voorheffing scoren gemiddeld, en onze schuldenlast en schuld per inwoner ligt grotendeels onder het gemiddelde van onze buurgemeenten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise