Gemeenteraad keurt meerjarenplan goed: “Mobiliteitsbeleid blijft een zorgenkind”

De Roeselaarse gemeenteraad keurde het meerjarenplan goed. (foto SB)
Bert Feys
Bert Feys Medewerker KW

De Roeselaarse gemeenteraad keurde het meerjarenplan goed. Toch rijzen er bij de oppositie heel wat vragen. Zo zijn er bezorgdheden omtrent de financiële toestand van de stad en vinden zowel N-VA, Vlaams Belang als Groen dat de stad op het vlak van mobiliteit niet de juiste keuzes neemt.

De stad stelde in september al de grote krijtlijnen voor de komende jaren voor. Ondertussen werd ook duidelijk welke financiële middelen er aan welke projecten vasthangen. “Vorige legislatuur investeerden jullie meer dan 200 miljoen euro. De komende jaren ligt de lat weer even hoog als de legislaturen daarvoor. Van een echte besparing mag je dus zeker niet spreken”, zegt Brecht Vermeulen (N-VA).

Hij maakt zich zorgen omtrent de financiële toestand van de stad. “Het financieel evenwicht is broos. De autofinancieringsmarge is in de jaren 2026-2029 negatief en ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge blijft elk jaar onder nul. Ondertussen blijven we bij de hoogste schulden per inwoner in Vlaanderen.” Ook Immanuel De Reuse (Vlaams Belang) merkt op dat de stad de financiën in de gaten moet houden. “Dit is geen voorzichtig financieel beleid, maar balanceren op een slappe koord.”

Mobiliteitskeuzes

De oppositie heeft ook heel wat vragen omtrent de mobiliteitskeuzes die het stadsbestuur maakt. “Het mobiliteitsbeleid blijft een zorgenkind. Al jarenlang wordt bijgestuurd, hertekend en opnieuw bestudeerd, zonder dat er sprake is van een consequent en breed gedragen beleid. Ook dit meerjarenplan trekt opnieuw aanzienlijke middelen uit voor mobiliteitsstudies in het centrum van de stad en in Rumbeke. Na jaren van studies mogen de inwoners van onze stad en deelgemeenten verwachten dat dit nu eindelijk leidt tot duidelijke keuzes. Onze stad mag geen proefterrein zijn voor mobiliteitsexperten”, zegt Immanuel De Reuse.

Ook bij N-VA vinden ze dat de mobiliteit beter kan. “De mobiliteit zit op vele plekken vast. Roeselare raakt stilaan dichtgeslibd: centrum, ring, Rumbeke, de Westlaan, de stationsomgeving en de invalswegen. Het evenwicht tussen veiligheid en doorstroming is zoek. Een studie zoals in het stadscentrum is geen oplossing.” Groen is al jarenlang vragende partij voor een autoluw centrum. “Maar daar worden ook geen knopen doorgehakt. De auto blijft altijd welkom”, zegt Bert Wouters, fractieleider van Groen.

“Meer budget voor politie moet leiden tot een merkbare daling van het onveiligheidsgevoel”

De stad investeert de komende jaren erg in veiligheid. “Zonder veiligheid is er geen leefbaarheid, geen samenleven en geen vertrouwen in het beleid. In die zin is het positief dat dit meerjarenplan bijkomende middelen voorziet voor politie en brandweer”, zegt De Reuse. Dat vindt ook Brecht Vermeulen. “Maar extra middelen moeten ook extra resultaten geven. Meer budget voor politie moet leiden tot een merkbare daling van het onveiligheidsgevoel. Dat vraagt niet alleen mensen en middelen, maar ook een betere samenwerking met parket, rechtbanken en federale diensten.”

Spiraalbrug

Bij Groen hopen ze dat de stad zal inzetten op preventie en samenleven. “Veiligheid is het mantra van dit bestuur. Tot nu toe hoor ik vooral het strenge, stoere discours waarbij overlast en controle kernwoorden zijn”, zegt Bert Wouters.
Hij is geen voorstander van de recreatieve verbinding die er komt tussen het Bergmolenbos en het Sterrebos. “Die kost meer dan alle investeringen in het bos en bomen samen. Er is geen ecologische meerwaarde aan dat project.”

Bij N-VA en Vlaams Belang maken ze zich dan vooral zorgen omtrent het project van de Spiraalbrug. “Dit dreigt opnieuw een verhaal te worden van hoge kosten en een twijfelachtige meerwaarde. Het risico bestaat dat dit project, net als de eerste spiraalbrug, uitmondt in een duur en overbodig prestigeproject”, besluit Immanuel De Reuse. (BF/foto SB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise