Gemeente Wevelgem stuurt zelf mobiliteit aan dankzij overname N8: “Mogelijkheid om zelf beslissingen te nemen”

Masterplan 2.0 geeft extra aandacht aan mobiliteit en publieke ruimte. (foto ZB)
Zana Bulteel
Zana Bulteel Medewerker KW

De hertekening van het centrum van Wevelgem komt in een beslissende fase. In het nieuwe meerjarenplan wordt het Masterplan 2.0 expliciet verankerd, met bijzondere aandacht voor mobiliteit en publieke ruimte. De sleutel daarvoor ligt bij de N8, die sinds 2024 gedeeltelijk niet langer een gewestweg is, maar lokaal wordt beheerd.

Volgens schepen van Mobiliteit Kevin Defieuw (CD&V) betekent dit een fundamentele verschuiving. “De N8 is ondertussen in onze handen. Dat geeft ons de mogelijkheid om zelf beslissingen te nemen, los van het Agentschap Wegen en Verkeer.” Waar de gemeente vroeger moest onderhandelen met de Vlaamse overheid, kan ze nu zelf ingrijpen in een verkeersas die tijdens de spitsuren structureel onder druk staat.

Volledig verhaal

Die nieuwe autonomie wordt ingebed in het Masterplan 2.0, dat op 12 januari centraal staat tijdens een gemeenteraadscommissie met één enkel agendapunt. Het plan zal daar volledig worden toegelicht. Burgemeester Jan Seynhaeve (CD&V) onderstreept het belang van die toelichting: “De ontwerper van fase 1 tekent nu fase 2. Zij zal het volledige verhaal brengen, inclusief de twee pleinen.”

Na die publieke toelichting wil het bestuur via deelprojecten vooruitgang boeken. Mobiliteit geldt daarbij als rode draad. De aanleg van een zebrapad op de N8 wordt naar voren geschoven als eerste zichtbare maatregel na de overname.

Gerichte maatregelen

Ook schepen Lobke Maes (CD&V) wijst op de samenhang tussen verkeersveiligheid en ruimtelijke keuzes: “De oversteekbaarheid en veiligheid op de N8 hangen nauw samen met de toegankelijkheid van de twee pleinen errond. Zodra dat kader vastligt, kunnen gerichte maatregelen volgen, vooral voor zwakke weggebruikers.”

Het Masterplan 2.0 mikt op een gefaseerde herstructurering van het centrum. De N8 fungeert daarbij minder als doorvoerweg en meer als schakel in een leefbare kern. Of die ambitie zich ook vertaalt in structurele verkeerswijzigingen, zal de komende legislatuur moeten uitwijzen. De contouren worden alvast op 12 januari publiek zichtbaar. (ZB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise