De ‘knip’ op de Markt van Pittem zorgt weer voor animo: “Amper 5 procent van de inwoners is voorstander”

Tijdens de voorbije gemeenteraad gaf de knip weer voer voor discussie. (foto Jan)
Jan Goossens
Jan Goossens Medewerker KW

Tijdens de gemeenteraad op maandag 3 november nam oppositiepartij NPE voor de tweede maand op rij de gelegenheid te baat om tijdens de variaronde de zogenaamde ‘knip’ op de Markt en zijn weerslag op de verkeerssituatie in het centrum in vraag te stellen.

Tijdens de gemeenteraad van oktober stelde oppositiepartij NPE zich al vragen bij verkeersaanpassingen op de Markt en dan specifiek de ‘knip’, waardoor auto’s niet meer rond de kerk kunnen rijden. Inmiddels uitten diverse handelaars in de pers hun ongenoegen en organiseerde NPE zelf een enquête hierrond.

Niet veiliger

“Uit de bevraging zowel door ons als door de pers blijkt duidelijk dat veel mensen niet tevreden zijn met de ingreep en dat diverse handelaars duidelijk de weerslag voelen”, gaf Renzo Callant (NPE) aan. “Amper vijf procent van de bevraagden is voor de knip. Heel wat mensen geven aan dat ze het nut ervan niet inzien, dat het niet veiliger is en dat ze het centrum mijden en hun winkelgedrag aanpassen. Bovendien zien de mensen de druk verhogen in de omliggende straten zoals de Heidenskerkhofstraat en vooral de Tieltstraat, die ook slecht scoort op het vlak van fietsveiligheid. Ons advies is dan ook : luister naar de inwoners, evalueer en neem de juiste beslissingen.”

“Heel wat mensen geven aan dat ze het nut ervan niet inzien, dat het niet veiliger is en dat ze het centrum mijden”

STOP-principe

“Zoals ik tijdens de vorige gemeenteraad al aangaf, willen we de wijzigingen de tijd geven om ingeburgerd te raken en zullen we begin volgend jaar evalueren”, antwoordde burgemeester Denis Fraeyman (CD&V). “Net zoals in de rest van het mobiliteitsplan zullen we ook hier het STOP-principe aftoetsen : eerst de stappers en trappers, dan het openbaar vervoer en pas als laatste het personenvervoer. Wat de recente aanpassingen van de Markt betreft, zullen we nagaan of de veiligheid verbeterd is, of het verkeer in het centrum afgenomen is, of het aantal fietsers of voetgangers toegenomen is en of de schoolroutes veiliger geworden zijn. Wat de Tieltstraat betreft, hebben we diverse opties bekeken, maar deze bleken niet realiseerbaar. Voor een vrijliggend fietspad is de straat te smal, als we er een fietsstraat van maken, weigert De Lijn nog door Pittem te rijden en fietssugestiestroken hebben weinig invloed op het verkeer. Daarom hebben we de parallelle fietsroute van de Koffiestraat naar de Kauwstraat gerealiseerd.” (JG)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise