CD&V vreest ongelukken met tractoren bij nieuw tracé Donkerweg

Volgens de CD&V-fractie is het nieuwe tracé onveilig door de aanwezigheid van tractoren. © TOGH
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Het gemeentebestuur wil de Donkerweg in Langemark afwerken ter hoogte van het bufferbekken en de Melkweg, maar kiest volgens CD&V een onveilig tracé. “Ik hoop uit de grond van mijn hart dat er hier geen zwakke weggebruiker onder de wielen van een mastodont terechtkomt”, zei Leen Louwagie (CD&V).

Voetweg 98 verbindt de Melkweg met de Donkerweg, maar is momenteel enkel verhard tot het bufferbekken aan de Melkweg. Het gemeentebestuur wil het betonnen pad doortrekken, maar daarvoor moest de gemeenteraad de verplaatsing van de voetweg 98 langs het bufferbekken en het bijhorende rooilijnplan goedkeuren. Het tracé dat het bestuur voor ogen heeft loopt langs het bufferbekken, maar dat is volgens CD&V niet veilig. “Als wij het goed begrijpen is het jullie bedoeling om vanaf de brug het fietsverkeer om te leiden via een nieuw aan te leggen asfaltweg, die zal lopen waar tractoren in periodes van droogte constant aan- en afrijden om water op te pompen”, zei Leen Louwagie (CD&V). “Dit baart ons echt grote zorgen en blijkbaar zijn we niet de enigen. Ook de dienst Integraal Waterbeleid zegt dat in haar advies. Wij kunnen zeker akkoord gaan met de verlegging van de voetweg van het rode tracé naar het groene tracé, maar niet met de aanleg van het blauwe tracé. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat er hier geen zwakke weggebruiker onder de wielen van een mastodont terechtkomt. Ik zou het in ieder geval niet op mijn geweten willen hebben.”

Nadelen

Volgens schepen Jean-Marie Callewaert (Vooruit) zijn de nadelen van de andere twee mogelijke tracés groter. “Het huidige tracé is amper berijdbaar omdat het perceel ernaast afspoelt op het pad. De landbouwer gebruikt dat stuk ook om gewassen af te voeren. Ook de ruimte voor het aanrijden van tractoren is te smal. Dat geeft eveneens conflicten met mensen op het fietspad”, aldus Callewaert. “Een tweede mogelijke tracé ligt tussen de beek en het waterbekken. Daar zijn er geen conflicten met tractoren, maar de afstand is veel langer. Dat zou ons het dubbele kosten. Bovendien is er een enorm niveauverschil, drie à vier meter over een afstand van twintig meter. Het is ook de zone waar het onderhoud van de beek en het waterbekken gebeurt, en waar het bij veel neerslag overstroomt.” (TOGH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier