CD&V Ichtegem vraagt meer veilige fietsstraten
De CD&V-fractie voegde aan de gemeenteraad van donderdag 6 mei een agendapunt toe, waarbij ze aan het bestuur bijkomende fietsstraten vraagt. De CD&V-fractie meent dat de bevolking er steeds meer open voor staat om binnen de dorpskernen, voor kortere afstanden dus, de fiets te gebruiken.
Maar de wegeninfrastructuur wil niet altijd mee. “Het bestuur kan dit dus enkel maar aanmoedigen door hiervoor het nodige kader te scheppen. De fietsstraten zijn hiervoor een geschikt middel. Niet alleen de (fietsende) ouderenverenigingen zijn vragende partij, ook voor onze schoolgaande jeugd is het van belang dat ze langs veilige fietsstraten van en naar de school kunnen fietsen”, aldus Karl Bonny (CD&V).
De fractie stelt een lijst voor van straten die hiervoor in aanmerking kunnen komen. Het gaat om de Zeeweg (tussen Roksem molen en Watervallestraat), de Processiestraat (tot aan Kapelleweg), de Kapelleweg, de Akkerbeekstraat (Stationsstraat tot aan Ferdinand Depuydtlaan), de Ferdinand Depuydtlaan, de Kerkhofstraat, de Moerdijkstraat (van Leugenboomstraat tot Eernegemstraat), de Markt (zijde aan Huize Zonnevreugd), de Swolstraat (tot Brouwerijstraat), de Brouwerijstraat en de Hugo Verrieststraat.
Sensibilisering
Verder vraagt CD&V ook dat de bevolking gesensibiliseerd en geïnformeerd zou worden over het correct gebruik van de fietsstraten. Blijkt immers dat veel autogebruikers nog niet weten dat in deze straten verboden is om fietsen in te halen. Een andere suggestie om het fietsgebruik aan te moedigen, zijn het wegwerken van verhogingen en drempels langs alle fietsroutes.
“Principieel zijn we niet tegen fietsstraten”, reageert burgemeester Jan Bekaert. “Het verbaast me wel dat de CD&V dit in de gemeenteraad wil brengen aangezien we het daar in de verkeerscommissie uitgebreid over hebben. Hun vertegenwoordiger is trouwens heel actief op dat vlak.”
Beperkingen
Men moet wel beseffen dat de invoering van een fietsstraat ook voor beperkingen zorgt, stipt de burgemeester aan: “Zo mag men inderdaad geen fietsers inhalen en mag men niet sneller rijden dan 30 km per uur. Waar men dergelijke fietspaden voorziet, moet dus oordeelkundig bepaald worden. We zullen het voorstel van de CD&V grondig bestuderen.” (RI)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier