In Ardooie werden op de gemeenteraad van maandag 24 november, als gevolg van het nieuwe goedgekeurde circulatieplan, heel wat aanvullende verkeersreglementen goedgekeurd. De gemeentebelasting op de personenbelasting en de opcentiemen blijven ver onder het Vlaamse gemiddelde.
Het nieuwe verkeerscirculatieplan is geëvalueerd en aangepast en nu moeten er uiteraard enkele verkeersreglementen aangepast worden.
De veelbesproken knip in de Prinsendreef is door alle partijen aanvaard. In het stuk tussen de Motestraat en de Kortrijksestraat mogen er geen auto’s meer doorrijden. Alleen de bussen van De Lijn, die vanuit de Brugstraat komen én de fietsers en bestuurders van ‘speedpedelecs’ (die mogen in beide richtingen, red.) mogen er rijden. Hoe dat zal aangeduid worden, staat nog niet vast. “Met een verzinkbaar paaltje, een flitspaal…”, zegt burgemeester Véronique Buyck (Groep 82). “We bekijken dat nog. Maar ik ben alvast geen voorstander van een bussluis omdat dit voor problemen kan zorgen voor de hulpdiensten en fietsers.”
Zone 30
In het centrum komt er zone 30 op het Marktplein, Polenplein, Mgr Roelensstraat, Prinsendreef, Brugstraat en Onze-Lieve Vrouwstraat. In enkele straten is dat maar in een deel van de straat en vanaf een bepaald huisnummer: in de Stationsstraat vanaf huisnummer 25 richting centrum, in de Motestraat vanaf nummer 12, in de Kaaistraat tot aan de Eeckhoutstraat, in de Beverensestraat vanaf huisnummer 17A/kruispunt met de Koning Albertstraat richting centrum, in de Brabantstraat vanaf het kruispunt met de Koning Albertstraat richting centrum en in de Kortrijksestraat vanaf huisnummer 15.
In de Kortrijksestraat komt er eenrichtingverkeer tussen het kruispunt met de Motestraat en het kruispunt met de Beverensestraat. Fietsers en bestuurders van een speedpedelec mogen wel in beide richtingen rijden. “Stroom keurt dat nu goed, maar dat betekent niet dat we – mocht er bijvoorbeeld binnen enkele jaren iets aan veranderen – daar dan ook nog automatisch zullen mee akkoord gaan”, zegt Christine Vandewaetere.
In de Tombrugstraat wordt een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur ingevoerd vanaf het kruispunt van de Wezestraat met de Izegemsestraat. “Door de vele vrachtwagens die daar passeren is het er heel gevaarlijk voor fietsers”, zegt Veerle Dekaeghere (Samenplus). “Kunnen er daar geen fietssuggestiestroken aangelegd worden?” De burgemeester begrijpt die bekommernis, maar zei toch dat de Tombrugstraat nu ook geen recreatieve straat is.
Vrachtwagens
Er komt een parkeerverbod voor vrachtwagens met aanhangwagens aan cultureel centrum ’t Hofland in de Oude Lichterveldestraat en op de parking aan De Tassche. “Op beide parkings blijven vrachtwagens er vaak te lang staan”, zegt Véronique Buyck. “Als er op De Tassche iets georganiseerd wordt, is er dan voor de bezoekers geen plaats meer om hun auto te parkeren.”
In de Hemelstraat wordt er aan beide zijden van de straat een parkeerverbod ingevoerd tussen het kruispunt met de Beverensestraat en de aansluiting met de Onze-Lieve-Vrouwstraat. “Recent gebeurden er enkele ongevallen op het kruispunt van de Roeselaarsestraat (N37) met de Spriet- en de Vierwegstraat en daar moet er een ingreep gebeuren. In overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer werd beslist dat wie uit de Spriet- of de Vierwegstraat komt rechts op de Roeselaarsestraat zal moeten afslaan.”
Dotaties
De politiedotatie voor 2026 bedraagt 868.744 euro waarvan 56.624 euro investeringstoelage. “Dat is 3,5 procent meer dan vorig jaar”, zei burgemeester Véronique Buyck (Groep 82). “In de meerjarenbegroting zullen we met 5 procent rekening houden.” De hulpverleningszone Midwest krijgt 378.159 euro waarvan 86.445 euro investeringstoelage. In die investeringstoelage zit er 11.000 euro voor de ziekenwagen.
De aanvullende personenbelasting bedraagt 6 procent en de opcentiemen 598. “Het Vlaamse gemiddelde is respectievelijk 7,17 procent en 895 opcentiemen en daarmee is Ardooie bij de laagste in Vlaanderen”, besluit de burgemeester. (IB)