Aantal deel(bak)fietsen in Kortrijk wordt afgebouwd: “Onderzoeken hoe het efficiënter kan”

De elektrische deelbakfietsen kennen weinig succes, dit in tegenstelling tot de deelsteps. (Stad Kortrijk)
Rémi Bruggeman
Rémi Bruggeman Medewerker KW

Tijdens de jongste gemeenteraad interpelleerde Pieter Soens (TBSK) over de toekomst van de deelfietsen in Kortrijk. Schepen van Mobiliteit Trui Steenhoudt (N-VA) antwoordde dat de deelfietsen en vooral deelbakfietsen zullen worden afgebouwd.

“Uit de cijfers blijkt dat de deelsteps een groot succes zijn”, weet Pieter Soens. “Gemiddeld worden ze 1,66 keer per dag gebruikt, wat een hoge rotatie betekent. Een blijvend aandachtspunt is echter het probleem van ‘sluikparkeren’, waarbij steps na gebruik her en der worden achtergelaten.” Soens suggereerde om bij andere steden en gemeenten te informeren naar mogelijke oplossingen voor dit probleem.

“De deelfietsen en deelbakfietsen daarentegen kennen een veel minder succesvolle uitrol. De deelfietsen worden gemiddeld slechts 0,1 keer per dag gebruikt, wat neerkomt op één rit per tien dagen. Dit staat in schril contrast met de jaarlijkse kostprijs van 52.800 euro exclusief btw. Nog problematischer is het gebruik van de deelbakfietsen, die gemiddeld slechts twee keer per maand worden ontleend.” Soens benadrukte dat gezien de hoge kosten en het lage gebruik de stad dringend moet ingrijpen. Bovendien dringt de tijd, aangezien het contract voor de deelfietsen afloopt in juli 2025 en er vermeden moet worden dat een nieuwe contracttermijn automatisch ingaat zonder grondige evaluatie.

Kritisch bekijken

Schepen van Mobiliteit Trui Steenhoudt (N-VA) erkende de problematiek en gaf aan dat de stad al actie ondernam. “Deelmobiliteit is een belangrijk onderdeel binnen een duurzame mobiliteitsstrategie. Het aanbod willen we behouden, maar we moeten ook met een kritische blik opnieuw evalueren.”

Wat betreft de deelsteps bevestigde Steenhoudt dat het parkeergedrag de grootste uitdaging blijft. “Het herdefiniëren en herorganiseren van de geografische zones waarin ze geparkeerd worden, is een eerste stap. Daarnaast kijken we ook naar aanvullende maatregelen, zoals het invoeren van vaste step-rekken of het markeren van parkeerplaatsen op de grond.”

Over de deelfietsen was de ze duidelijk: “Er zijn inderdaad te veel fietsen en de kosten liggen te hoog. We onderzoeken hoe het efficiënter kan. We evalueren de komende maanden de samenwerking met Mobit. In afwachting hebben we gevraagd om het aantal deelfietsen af te bouwen.”

Tot slot werd ook het project met de deelbakfietsen besproken. “Dit is niet succesvol. We hebben partner Monkey Donkey gevraagd wat de gevolgen van een vroegtijdig einde van het contract zouden zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise