Gemeente De Haan legt prioriteiten vast in meerjarenplan: “We moeten een parkeerbeleid uittekenen”

We zien v.l.n.r. schepenen Peter Breemersch, Hans Knudde en Hilde Dhondt, burgemeester Wilfried Vandaele en algemeen directeur Kimberley Carton. (foto JHO)
Joachim Hoste
Joachim Hoste Medewerker KW

De gemeenteraad van De Haan keurt vanavond, donderdag 18 december, het meerjarenbeleidsplan voor 2026-2031 goed. Daarin maakt de gemeente werk van vier krachtlijnen: kwaliteitsvolle dienstverlening, veilig en betaalbaar wonen, sociale gemeente en ondernemende en toeristische gemeente. Het opvallendste is dat de gemeente die bekendstaat om haar gratis straatparkeren overweegt om haar parkeerbeleid te herzien.

“Het is hier in De Haan nog overal gratis parkeren, maar wat we nu merken op sommige piekdagen is dat er echt een congestie is”, verklaart burgemeester Wilfried Vandaele (Lijst Burgemeester). “Mensen zetten op elke hoek en elke kant hun auto doordat ze gratis mogen parkeren. We hebben tijdens de zomer momenten gehad dat niemand nog door kon. Als er dan iets gebeurt en er moet een ziekenwagen of een brandweerwagen door, dan heb je als beleid wel een probleem.”

“We zullen dus een parkeerbeleid moeten uittekenen in De Haan”, concludeert de burgemeester. Daarbij houden hij en zijn gemeenteraad rekening met de geplande fietssnelweg richting de kust. Die zou door het centrum lopen en er zou een eventuele verzanding van de Koninklijke Baan plaatsvinden. De Vlaamse overheid liet een studie uitvoeren en maakt de komende maanden definitieve keuzes. “Dat zal de parkeerproblemen nog acuter maken, want elke keer dat je een nieuwe weg aanlegt, gaat dat ten koste van parkeerplaats.”

“Dit verhaal moet echt nagekeken worden. Ook in De Haan. Kunnen we extra parkings, eventueel bijvoorbeeld randparkings, moet er een ondergrondse parking komen, moet er een blauwe zone bij of moeten we toch naar betalend parkeren, moeten we met bewonerskaarten werken?”

Betaalbaar wonen

Een tweede grote uitdaging voor De Haan is betaalbaar wonen. “Wij hebben heel lang een evenwicht gehad tussen vaste woningen en tweede verblijven. Er waren zo’n 6.500 vaste woningen tegenover ongeveer evenveel tweede verblijven. Wij zitten nu ook met meer tweede verblijvers. Daarnaast rukken vakantiewoningen op. Huizen of villa’s die perfect bruikbaar zijn voor vaste bewoning worden opgekocht en er worden louter vakantiewoningen van gemaakt. Dat zet een enorme druk op de woonmarkt.”

“We zullen proberen met de middelen die er zijn daar toch paal en perk aan te stellen. We denken dat het een oplossing kan zijn dat we daar een ruimtelijk uitvoeringsplan voor maken. In de nieuwe verkavelingen van de afgelopen tien jaar zit een domiciliëringsplicht. Tweedeverblijvers kunnen daar normaal gezien geen huis kopen, maar we zien dat vandaag niet. We gaan dat dus moeten handhaven”, weet Vandaele.

“Als beleid loop je altijd achter. Je kan proberen om iets in de stijgers te zetten en om iets dicht te timmeren, maar de mensen met al hun creativiteit en al hun achterdeurtjes zijn altijd sneller”, beseft hij. “We hebben twee elementen waar we op inzetten bij het woonprobleem: de sociale woningen en betaalbaar wonen. Betaalbaar wonen is er voor een jong gezin dat hier wil blijven, maar nog niet de middelen heeft om woningen te kopen en niets vindt op de huurmarkt. Een oplossing daarvoor kan een betaalbaar verhuurkantoor zijn. Daarbij heeft de overheid een aantal panden in eigendom en verhuurt ze aan die tussencategorie.”

Sociale woningen

“Dat stond al een hele tijd in ons meerjarenbeleidsplan, maar het nieuwe sociaal objectief voor De Haan komt daar wel een beetje tussenfietsen.” De Vlaamse overheid legt met zo’n sociaal objectief op hoeveel sociale woningen de gemeenten moeten hebben.

“Wij hebben dat objectief netjes gehaald. De Haan heeft vandaag 249 sociale woningen. Dat is ietsje meer dan we moeten hebben, maar de nieuwe doelstelling van de Vlaamse overheid legt ons 147 nieuwe sociale woningen op tegen 2042. Er is een sanctiesysteem. Per ontbrekende woongelegenheid is er een boete van 4.000 euro per jaar. Nu moeten we bekijken als we een stuk grond hebben of we het gebruiken voor dat betaalbaar wonen of toch eerst voor die sociale woningen”.

Financieel gezond

Voor De Haan blijft het belangrijk om bij die verschillende uitdagingen financieel gezond te blijven. Schepen van Financiën Peter Breemersch: “Het meerjarenbeleidsplan geeft aan wat het bestuur de komende jaren wil realiseren – een aantal zaken werd inmiddels al gerealiseerd in de loop van 2025 – en hoe de gemeente dat wil betalen.” De schuld van De Haan zou van 988 euro per inwoner in 2026 naar 634 euro per inwoner in 2031 dalen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise