Burgemeester Dirk De fauw grijpt in: “Musea Brugge dachten: geef geld en laat ons doen”

De lijsttrekkers voor de gemeenteraadsverkiezingen in Brugge in debat. © Davy Coghe
Redactie KW

De Stad Brugge moet volgende zomer opnieuw een gratis festival krijgen, de Triënnale miste een blikvanger en Musea Brugge moet opletten met al te activistische projecten. Dat onthouden we na ons lijsttrekkersdebat over cultuur en evenementen bij D’s Deldycke traiteurs. De derde babbel in een reeks van zeven gesprekken aan de vooravond van de Brugse gemeenteraadsverkiezingen. Hoe luid de ‘Klinkende Kroegen’ in de Brugse binnenstad mogen klinken, is minder duidelijk.

Raf Reuse: “Brugge moet volgende zomer opnieuw een stadsfestival krijgen, een opvolger voor Moods! Een gratis evenement dat ook toegankelijk is voor Bruggelingen die geen geld hebben voor concerten.”

Gestraft

Dimitri Vanliefde: “Inderdaad! Moods! moet terugkeren. Iedereen moet toegang krijgen tot cultuurbeleving. En pas de decibelnormen ook een beetje aan, zodat minder cafés boetes krijgen. De cafébazen spannen zich in om concerten te organiseren en worden hiervoor gestraft.”

Dirk De fauw: “Ook het stadsbestuur wenste dat Moods! bleef bestaan, we hadden daarvoor geld uitgetrokken. Maar Cactus Muziekcentrum zei dat ze dat stadsfestival niet meer met hetzelfde budget kon organiseren. We hebben een oproep gedaan naar andere organisatoren, niemand heeft zich kandidaat gesteld. Het geld dat niet naar Moods! ging hebben we geïnvesteerd in een verbeterd Benenwerk.”

“Er wordt met twee maten en twee gewichten gewerkt”

Stefaan Sintobin: “Ik vond het alternatief, de Vienielmobiel, gezellig. Onze partij is niet tegen een stadsfestival, maar Brugge moet zijn evenementen beter spreiden. Er worden veel activiteiten in de drukke zomer georganiseerd.”

Maaike De Vreese: “Vele lokale ondernemers zetten graag zelf iets op touw. Denk aan Burgrock. Maar het strenge vergunningenbeleid nekt hun initiatieven. Dat moet herbekeken worden. Ik heb de indruk dat er met twee maten en twee gewichten gewerkt wordt.”

“Als de Stad zelf iets organiseert, worden andere geluidsnormen gehanteerd. Met boetes tot 3.000 euro voor cafébazen ontmoedig je de lokale ondernemers. Tegen de zware bassen van het foodtruckfestival werd niet opgetreden….”

Evenwicht

Dirk De fauw: “Het is een kwestie van evenwicht. De politie kreeg veel klachten van buurtbewoners wegens geluidsoverlast. Sommige herbergiers leefden perfect de normen na, anderen niet. Apéro Velcro op de Burg kostte de Stad geen cent, was een groot succes en leefde alle afspraken na.”

Mercedes Van Volcem: “Ik heb Apéro Velcro met een mailtje naar hier gehaald. ’t Mag eens iets anders zijn dan het Comité voor Initiatief! Tijdens Klinkende Kroegen moet je de decibels bewaken. Maar iedereen verdraagt toch dat het er één avond wat luider aan toe gaat in zijn buurt!”

“Geluidsmetingen zijn bij ons iets speciaals. Toen de burgemeester op de Kattefeesten speechte, werd 90 dB ruim overschreden, zonder proces-verbaal. Het reglement is voor verfijning vatbaar, sommige ambtenaren zijn overijverig.”

“Er is een geluidsboom opgemaakt, met normen voor pleinen en straten”

Dirk De fauw: “Je geeft de foute indruk dat het stadsbestuur à la tête du client handelt. Er is een geluidsboom opgemaakt, met normen. Die variëren per ruimte, want op een groot plein kun je niet dezelfde regels hanteren als in een woonstraat. Het Cactusfestival en De Warmste Week hebben zich ook moeten aanpassen aan de voorschriften.”

Mercedes Van Volcem: “Kroegbazen moeten veel pintjes verkopen om 2.000 euro boete op te halen.”

Nieuw concept

Pablo Annys: “Voor een stadsfestival moet er een nieuw concept uitgedokterd worden. We moeten continu vernieuwen op cultureel vlak. Dat mis ik. We moeten erover waken dat de culturele scène niet wegtrekt uit Brugge. Er is tegenwoordig meer culturele creativiteit in Oostende en Kortrijk.”

“Qua vergunningenbeleid staat bij ons de ambtenaar lijnrecht tegenover de ondernemer. We moeten de ondernemers in het traject meenemen, hen met de diensten positief laten meedenken.”

“Er is tegenwoordig meer culturele creativiteit in Oostende en Kortrijk”

Maaike De Vreese: “Brugge moet opnieuw aantrekkelijker worden als culturele stad. We hebben het Concertgebouw en de nieuwe Cactus Muziekclub, we moeten Brugge op de kaart zetten als internationale muziekstad. Waarom niet uitpakken met de 15de eeuwse Vlaamse polyfonisten?”

Raf Reuse: “Jong talent van eigen bodem moet meer kansen krijgen. De jongerenateliers moeten een permanente locatie én een plekje in BRUSK krijgen.”

Troeven

Pablo Annys: “Het stoort mij dat velen Brugge nog altijd associëren met zwanen en paardenkoetsen. Onze dienst City Marketing moet een grondige oefening maken om Brugge minder eenzijdig op de kaart te zetten. Naast toerisme hebben we nog troeven. We moeten minder bescheiden zijn en beter communiceren.”

Dirk De fauw: “We hebben recent een marketingbureau ingeschakeld om onze slagkracht te verhogen. Nu voeren Stad, Brugge Plus, Visit Bruges, Cultuurcentrum en Musea elk hun eigen communicatie, dat moet gestroomlijnd worden.”

Pablo Annys: “De Triënnale is belangrijk voor Brugge, dat mag wel iets kosten, maar er moet nog budget overblijven voor activiteiten voor de Bruggelingen. Alles mag niet naar Brugge Plus gaan.”

“Musea Brugge werden op het matje geroepen na hun links politiek activisme”

Maaike De Vreese: “Deze editie mistte een eyecatcher, zoals de grote plastic walvis destijds.”

Mercedes Van Volcem: “De Triënnale leefde minder.”

Gouden Boomstoet

Dirk De fauw: “Het was een ingetogen editie. Ik ben wel heel tevreden over is de vernieuwde Gouden Boomstoet.”

Stefaan Sintobin: “De Musea Brugge daarentegen werden op het matje geroepen, ze stellen zich te autonoom op en doen aan politiek, links activisme. Ze promoten zelfs de klimaatactivisten van Extinction Rebellion.”

Mercedes Van Volcem: “Musea mogen een maatschappelijk debat op gang brengen. Maar politiek activisme is een stap te ver.”

Dirk De fauw: “Als college willen we ons niet inhoudelijk moeien. Maar de Musea gingen over de schreef. Geef ons een zak geld en laat ons doen, dachten ze. Ze wilden zelfs het Arentshof en een reie inpalmen, waardoor koetsen moesten omrijden en bootjes niet meer konden doorvaren! We hebben moeten ingrijpen.”

Maaike De Vreese: “Met onze kandidatuur voor Culturele Hoofdstad slaan we de bal ook mis. Ons project is zwak. We hadden beter de uitgestoken hand van Kortrijk aangenomen.”

Dirk De fauw: “Ik zag geen uitgestoken hand. Wij geloven in ons dossier, maar als Kortrijk de titel binnenhaalt, zullen we hen steunen. En hopelijk ook omgekeerd!”

(Piet De Ville en Stefan Vankerkhoven)

WVL_kiest_V

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier