Anzegemse Jeugdraad legt politieke kandidaten vijf keer op de rooster: “Doel dat jeugd geïnformeerd naar stemhokje trekt”

Keano Callewaert en Erin Meerschman leiden de interviews in goede banen. © GV

De Anzegemse Jeugdraad blikte met een aantal verkiezingskandidaten, van de zeven partijen die opkomen, vooruit op de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober. Vijf vragen over thema’s die de jeugd aanbelangen. “Onvoorbereid werden ze op de rooster gelegd tijdens een video-interview. Het opzet is om de jeugd gerichter bij de politiek te brengen, zodat ze beter geïnformeerd het stemhokje binnengaan”, stelt covoorzitter Jeugdraad Anzegem Keano Callewaert.

Het eerste idee van de Jeugdraad was om een debat te organiseren in een zaaltje waar de jongeren zelf de vragen konden stellen aan de politieke kandidaten. “Door tijdsgebrek moesten we wat inbinden”, schetst covoorzitter Keano. “Dan kwam het idee om aan elke kandidaat een reeks van vijf vragen voor te leggen.”

Voorbereiding

Er was goed nagedacht over het format. “Die vijf vragen waren gebaseerd op een eerdere bevraging door de Jeugdraad van de Anzegemse jongeren. Thema’s als mobiliteit, inspraak, veiligheid, jeugdinfrastructuur en gelijke kansen/welzijn kwamen aan bod. Op die manier kon de adviesraad de temperatuur meten bij de jonge Anzegemnaren.”

Opvallend was dat niemand de inhoud op voorhand voorgeschoteld kreeg. “De vragen zaten verscholen achter een stukje kleefband dat iedere kandidaat moest verwijderen. Daarna werden ze luidop voorgelezen én spontaan beantwoord. Het zorgde voor een spelmoment en een spanningsboog om de aandacht van de jongeren vast te houden gedurende drie minuten.”

Invloed jeugd

De Jeugdraad vindt het enorm belangrijk om de lokale politiek te laten leven bij de jongeren en hen goed te informeren. “We stellen helaas vast dat er een diepe kloof is, een ver-van-mijn-bed show-gevoel. Het doel is om jongeren bewust te maken dat politiek hun leven een groot stuk mee bepaalt”, vertelt covoorzitster Jeugdraad Anzegem Erin Meerschman (17). “De interviews worden in zeven aparte video’s gegoten van elk drie minuten lang. Dat is ongeveer de lengte van het betere popnummer.”

Vanaf zondag 6 oktober tot de zaterdag voor de verkiezingsdag zal de Jeugdraad elke dag een video op hun Facebook- en Instagrampagina posten. Zelf vinden we alvast de video’s heel geslaagd: “De verschillen tussen de politici worden ook duidelijk. Hopelijk wordt de jeugd er nóg wijzer van”, glimlacht Keano. “Hierbij lanceer ik graag een oproep tot jongeren die graag komen meedenken in de Jeugdaard.”

Facebook/Insta: Jeugdraad Anzegem.