Laat geen mensen meer sterven op onze wegen: zo willen de politieke partijen dit heet hangijzer aanpakken

Bij een dodehoekongeval in maart stierf een zevenjarig jongetje in Zwevegem. (foto GJZ)
Phebe Somers

We stemmen zondag niet alleen voor Vlaanderen, België en Europa… maar ook voor West-Vlaanderen. Wat politici in Brussel – en Straatsburg – beslissen, voelen we tot bij ons. Wij stelden dan ook een West-Vlaamse eisenbundel samen, waarover negen partijen nu kleur bekennen. Eis nummer 5: laat geen mensen meer sterven op onze wegen.

Op onze wegen vielen in 2023 in totaal 65 doden te betreuren. Dat zijn er vier minder dan in 2022, maar dat betekent wel dat er hier nog altijd gemiddeld om de vijf à zes dagen iemand sterft in het verkeer. Onze provincie is als eerste gestart met het analyseren van alle dodelijke ongevallen, maar we moeten de ambitie hebben om zo snel mogelijk naar het streefdoel van nul verkeersdoden te gaan.

CD&V

“CD&V heeft bijzondere aandacht voor de actieve maar kwetsbare weggebruiker. Verkeersregels en handhaving moeten verder evolueren naar sterke instrumenten voor meer veiligheid. We investeren in veilige infrastructuur: toegankelijke voetpaden voor Keizer Voetganger, attractieve fietspaden voor Koning Fiets en verkeersveilige wegen zonder zwarte punten.”

Groen

Groen wil de wegeninrichting aanpassen op maat van de kwetsbare weggebruikers. Verder willen we de pakkans opdrijven voor de twee grote verkeersdoders: overdreven snelheid en alcohol en drugs. De invoering van een digitaal rijbewijs met punten is het logische sluitstuk hiervan. We willen ook een vrachtroutenetwerk dat zwaar verkeer verbiedt in kwetsbare gebieden.”

L99

“Een absolute prioriteit. Naast traditionele maatregelen moeten we blijven werken aan het bevorderen van verantwoordelijk rijgedrag. Maar we moeten ook nadenken over de impact van factoren zoals onoverzichtelijke verkeersborden, onrealistische snelheidslimieten, slecht onderhouden wegdekken… en het constant experimenteren met mobiliteit in gemeenten.”

N-VA

“Veilige wegen, correcte controles en wegpiraten straffen. Dat zijn onze prioriteiten. Eén: er zijn nog te veel zwarte punten op onze wegen. Twee: controles op alcohol- en druggebruik achter het stuur blijven noodzakelijk. En drie: ontzie de brave chauffeurs, maar haal de echte wegpiraten van de baan. Zo versterken we onze verkeersveiligheid.”

Open VLD

We moeten onze gewestwegen slimmer inrichten: afgescheiden fietspaden, slimme verkeerslichten aan kruispunten, verkeersbelemmerende maatregelen… Op vlak van fietssnelwegen hebben we al grote stappen gezet, maar er is nog werk aan de winkel. Toch moeten we eerlijk zijn: we zullen niet alles in één keer kunnen doen. Stap per stap komen we er wel.”

PVDA

“Qua oplossing mikken we hierbij op twee pistes. Enerzijds zorgen voor conflictvrije zones voor kinderen en jongeren rond scholen en jeugd- en sportvoorzieningen. Anderzijds door vrachtwagens en bestelwagens zoveel mogelijk van de weg te halen door goederentransport per trein aantrekkelijker te maken, pakketleveringen onder de 30 kg te laten uitvoeren door bpost…”

Vlaams Belang

“Verkeersveiligheid zal altijd een belangrijk element zijn in elk mobiliteitsbeleid. Het Vlaams Belang wil specifiek inzetten op het wegwerken van zwarte punten door betere infrastructuur. Denk daarbij aan slimme verkeerslichten, afgescheiden fietspaden en grotere uniformiteit van de weginrichting.”

Voor U

“Elke dode in het verkeer is er een te veel. Er moet veel meer ingezet worden op fietspaden en de veiligheid van de fietsers dan op het creëren van groenzones in het midden van de wegen die tot niets dienen en alleen maar meer onderhoud vergen. Een voorbeeld daarvan is de Rijksweg (N36) tussen Kuurne en Lendelede.”

Vooruit

“Door meer snelheidscontroles, een strengere controle op gsm-gebruik in de wagen en nultolerantie op alcohol kunnen we al heel wat slachtoffers vermijden. Vooruit wil ook het rijbewijs met punten invoeren om wegpiraten van de weg te halen. Dit systeem bestaat al in 27 Europese landen en staat al sinds 1990 in onze wet, maar werd nooit uitgevoerd.”

Lees hier de antwoorden van de negen partijen op de andere negen eisen.

Lees meer over: