Tijdens de vragenronde op de gemeenteraad van vorige maandag kaartte Nathan Duhayon (CD&V) de werken aan voor de aanleg van het Hoppinpunt in Nieuwkerke. Hij vond de communicatie over die werken allesbehalve, maar had ook kritiek op de plaats waar dit Hoppinpunt komt. Volgens hem zou een inplanting op de Markt veel beter geweest zijn.
Het Hoppinpunt van Nieuwkerke, het laatste in de rij in Heuvelland, wordt aangelegd in het begin van de Nieuwkerkestraat, met een verhoogd perron net voor De Beiaard. Dat is ook de plaats waarnaar de bushalte werd verlegd naar aanleiding van de invoering van de nieuwe buslijn 71. “Gezien de drukte in deze op zich al vrij smalle straat, zal de bus daar op regelmatige tijdstip voor extra opstopping zorgen, men had dit toch veel beter op de Markt kunnen doen, waar er ruimte genoeg is.”
Burgemeester Wieland De Meyer (GB) antwoordde dat de gemeente daar geen inspraak in had. “De plaatsen worden door De Lijn gekozen, meestal op gewestwegen. De Markt vinden ze minder interessant, omdat de bussen dan even moeten afwijken van hun recht traject en op de Markt moeilijk kunnen manoeuvreren.” Wat wel een beetje onzin is, ze konden het vroeger wel.
Tweede fase met verkeerslichten
Nathan had het vooral ook over de slechte communicatie rond deze werken, waar vooraf blijkbaar bijna niemand op de hoogte van was. “Hoe werd dit gecommuiceerd aan de buurtbewoners ? Konden zij vooraf de plannen inkijken ? Waarom werd nergens verduidelijkt hoe de omlegging zou verlopen ? En er zou momenteel een verkeerstelling lopen in Nieuwkerke. Heeft de gemeente hier weet van ? Of is dit een privé-initiatief ? Hebben de werken dan geen impact op die telling ?”
Veel vragen dus, maar weinig antwoorden. Schepen Dirk Baekelandt (GB) kon niet anders dan toegeven dat de communicatie ondermaats was, en de signalisatie van de omlegging ook niet erg duidelijk. Hij gaf wel mee dat het verkeer in de volgende fase van de werken niet meer volledig zal worden onderbroken, maar met lichten zal worden geregeld. En dat enkel op momenten dat er effectief ook gewerkt wordt.
De schepen kon in deze zitting, op vraag van Cédric Geelhand de Merxem (GB) ook nog meedelen dat de werken ter hoogte van de school in de Seulestraat zouden beginnen na het bouwverlof volgend jaar. Ondertussen is men er ook uit welke rijrichting er voorrang zal krijgen aan de wegversmalling. Meestal is die voorrang voor het verkeer dat van het centrum wegrijdt, maar hier zal het omgekeerd zijn omdat er anders moeilijkheden ontstaan voor twee privé-opritten.