De bekendste vorm van participatie in Kortrijk is ongetwijfeld 'De Grote Bevraging', een soort referendum waarbij alle Kortrijkzanen hun mening konden geven over een specifieke vraag. Vorig jaar trachtte schepen van Mobiliteit Axel Weydts nog een maandelijkse autoloze zondag in te voeren. Maar dat voorstel werd wegges...

De bekendste vorm van participatie in Kortrijk is ongetwijfeld 'De Grote Bevraging', een soort referendum waarbij alle Kortrijkzanen hun mening konden geven over een specifieke vraag. Vorig jaar trachtte schepen van Mobiliteit Axel Weydts nog een maandelijkse autoloze zondag in te voeren. Maar dat voorstel werd weggestemd. De uitslag van de stemming is bindend. Het stadsbestuur belooft zich dus te houden aan de stem van het volk. Tijdens diezelfde stemming konden Kortrijkzanen ook zelf suggesties doen voor een meer leefbare stad. En net daar wringt voor de oppositie het schoentje. "We zitten op een berg van suggesties waar niks mee gebeurt", aldus Matti. "Dat creëert een moeheid bij de bewoners. Waarom zouden ze nog hun mening geven als er toch niks mee gebeurt. Het stadsbestuur zou hen een bericht moeten sturen als ze iets (of niets) doen met een voorstel." Tweede grote struikelblok zijn de 4.000 handtekeningen die een burger onder het nieuwe reglement moet verzamelen om gehoord te worden door de gemeenteraad. Vroeger waren dat er slechts 600. CD&V en VB pleitten vurig voor een terugkeer naar dat oude aantal. Maar tevergeefs.Schepen Ruth Vandenberghe (Team Burgemeester) trachtte de situatie te sussen en beloofde dat alle mensen die een suggestie hadden ingediend tijdens 'De Grote Bevraging' ook een antwoord zouden ontvangen. "We zijn daar druk mee bezig."Wouter Vermeersch (VB) reageerde boos. "De onderliggende boodschap is dus dat het stadsbestuur helemaal geen participatie wil", gooide hij de schepen in het gezicht. "Kortrijk spreekt, maar het bestuur luistert niet."