De Rembertstraat verbindt de Veldegemse dorpskern met Torhout, een veelgebruikte binnenweg die veel jonge fietsers nemen van en naar de Torhoutse scholen. Groen is vragende partij voor het geplande fietspad, maar betreurt het dat de bomen langs de wegkant, waar geen fietspad zal liggen, ook gerooid zullen worden.
Bij de heraanleg van de Rembertstraat plant de provincie de aanleg van een tweerichtingsfietspad aan één kant van deze straat. “Uiteraard zijn wij akkoord met dit fietspad, want wij waren mee vragende partij. Groen Zedelgem ijvert daar al jaren voor, gezien er al verschillende ongevallen met, vooral schoolgaande, fietsers waren“, verduidelijkt gemeenteraadslid Martine De Meester.
“Maar voor de volledige heraanleg van de straat zal een 100-tal bomen worden gekapt, merkwaardig genoeg ook langs de kant waar geen fietspad zal liggen. Een bomenrij heeft immers een remmend effect op de voertuigen. Deze esdoorns kunnen mee de verkeersveiligheid helpen ten goede komen.”
Zorgzaam omspringen met bestaande bomen
Het rooien van de bomen zou gebeuren op vraag van de gemeente, zo stelt het commissieverslag voor de provincieraad. De esdoorns zouden kromgroeien en beschadigd worden tijdens de ingrijpende wegenwerken. Op aandringen van de provincie zullen er toch 15 tot 20 bomen tussen het fietspad en de rijweg worden geplant. “Eenmagere compensatie voor het verdwijnen van 100 bomen“, klinkt het bij de raadsleden van Groen.
“Er is terecht protest als de Vlaamse administratie onnodig bomen velt, zoals recent in Torhout het geval was. Hier doen de gemeente en provincie hetzelfde. Bomen hebben heel wat jaren nodig om tot enige omvang te komen en waardevol te zijn voor de natuur. We moeten dus zorgzaam omspringen met de bestaande bomen langs onze wegen.”
De raadsleden van de provincie en de gemeente Zedelgem vragen dat de plannen aangepast worden, zodat de bomen die aan de kant waar geen fietspad komt te liggen kunnen behouden blijven.
(HV)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier