Gouverneur wil privébewaking op snelwegparkings langs E40

© BELGA
Redactie KW

De West-Vlaamse gouverneur Carl Decaluwé wil opnieuw privé-bewaking op de snelwegparkings langs de E40 richting Frankrijk. Hij zal die vraag – samen met vijf andere – vandaag officieel aan de bevoegde ministers stellen. “We moeten de vinger op de pols houden in deze kwestie”, zegt hij.

De West-Vlaamse gouverneur Carl Decaluwé zal vandaag zes vragen richten aan zowel minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon, staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken en minister van Mobiliteit Ben Weyts. Die gaan enkel en alleen over de aanpak van de migratieproblematiek in de provincie. Vooral de snelwegparkings en stations blijken opnieuw voor problemen te zorgen. De eerste vraag van de gouverneur is om het ‘plan Weyts’ sneller in te voeren. “Dat is een plan voor de bescherming van de parkings. Westkerke zou een parking worden voor lang parkeren, daar kunnen de truckers dus overnachten. Maar de infrastructuur is daarvoor nog niet klaar. In Jabbeke en Mannekensvere zouden vrachtwagens enkel kort mogen parkeren. We willen dat zo snel mogelijk ingevoerd zien.”

Westkerke zou een parking worden voor lang parkeren, maar de infrastructuur is daarvoor nog niet klaar

Het feit dat de private bewaking van de parkings een tijd geleden stopte, verhoogde de druk daar opnieuw. Daarom zal de gouverneur ook vragen om die opnieuw in te voeren. In combinatie met observatiecamera’s op de parking in Westkerke. “We hebben momenteel geen zicht op wat daar allemaal gebeurt”, zegt hij. De gouverneur zal ook extra politiemensen vragen bij de federale politie. Hij wil dat zij de snelwegpolitie en de federale gerechtelijke politie in West-Vlaanderen komen versterken. “De mensen van die laatste hebben hun handen vol met het opsporen van mensensmokkelaars. Zij kunnen alle hulp gebruiken”, aldus Decaluwé. “En ik zal ook betere controles in stations en op de treinen die vanuit Brussel vertrekken vragen. Want we merken dat de nieuwe stromen vanuit Brussel naar hier komen.”

Mobiel afhandelingscentrum

Aan de Belgische regering zal de vraag gesteld worden om aan de regering van Groot-Brittannië bijkomende middelen en steun te vragen. “Ze geven die ook aan Frankrijk”, klinkt het. En de laatste vraag gaat over een mobiel afhandelingscentrum. “Dat moet ervoor zorgen dat de politie vlot haar werk kan doen als er transmigranten opgepakt worden. Nu verdwijnen de agenten die hen oppakken vaak uren van de straat om de administratie in orde te brengen. En dat kan niet de bedoeling zijn.”

De zes vragen worden vandaag op papier gezet en vertrekken dan richting de bevoegde personen. Ze zijn het resultaat van een intensieve vergadering van de gouverneur met mensen van het parket en de federale politie.

(TLG)

Normen voor bouwkranen herbekijken

De gouverneur vindt het ook tijd om de normen omtrent bouwkranen te bekijken. Hij zegt dat naar aanleiding van een tweede incident met een torenkraan in korte tijd. “Door de klimaatsverandering is de wind steeds brutaler“, zegt hij. Een dertig meter hoge torenkraan dreigde woensdagmorgen te vallen in het centrum van Blankenberge. Na het dodelijk ongeval in Nieuwpoort vorige maand is het al het tweede incident met een kraan in korte tijd aan de kust. “Volgens mij is het goed dat men – nu meer dan ooit – wat extra aandacht aan de normen daaromtrent schenkt”, zegt Carl Decaluwé. “Over de technische kant van de zaak kan ik me niet uitspreken. Maar ik ben wel geograaf van opleiding en ik merk de gevolgen van de klimaatsverandering. We hebben steeds vaker hevige winden. Niet alleen aan de kust.”

De gouverneur weet wel dat het incident van gisteren wellicht met een grondverzakking te maken had. De wind had er dus weinig invloed op. “Het zijn op dat vlak twee gevallen die moeilijk te vergelijken zijn“, zegt hij. “Maar dat neemt niet weg dat we de normen in functie van die gevallen eens kunnen herbekijken. Door de klimaatsverandering en in concreto de wind die brutaler wordt kan het zijn dat die normen achterhaald zijn.” En dan heeft de gouverneur het niet enkel over de normen voor torenkranen. Want hij verwijst ook naar de appartementsbouw aan de kust. “De druk op de ruiten door de wind neemt ook toe. Dat hoor ik van verschillende kustbewoners. Misschien kan het geen kwaad om de regelgeving daaromtrent ook eens te bekijken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier