Chris Marain legt maandag de eed als als gemeenteraadslid in Brugge

Chris Marain volgt Ann Soete op in de Brugse gemeenteraad. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Op maandag 30 augustus worden de Brugse politici ruw wakker geschud uit hun zomerslaapje. De eerste gemeenteraadszitting van het najaar brengt verandering, want de raad verwelkomt een nieuw lid: Chris Marain (Open Vld) volgt Ann Soete op. “Ik ben een volbloed liberaal.”

Eind juni gaf schepen voor Onderwijs en Burgerzaken Ann Soete (Open Vld) al de fakkel door aan Jasper Pillen, nu neemt ze definitief afscheid van de politiek. Ze staat haar zitje in de gemeenteraad af aan eerste opvolger Chris Marain, die bij de jongste gemeenteraadsverkiezingen in 2018 649 voorkeursstemmen behaalde. Dat waren er 48 minder dan Michiel Vanroose, maar toch werd Chris Marain aangeduid als eerste opvolger wegens zijn toegewezen zesde plaats op de lijst.

Maritieme sector

Chris Marain zag het levenslicht op 23 juli 1969 in Brugge. Na zijn humaniora aan het Sint-Leocollege behaalde hij een bachelor communicatiemanagement aan de Artevelde Hogeschool. “Sedertdien ben ik actief in de mondiale tankcontainer bulktransport niche”, vertelt Marain. Eerst als sales manager bij Huktra in Zeebrugge, sinds 1996 als bestuurder voor de Britse wereldspeler Bulkhaul, met kantoor in Gent.”

Het nieuwe raadslid woonde twintig jaar in Sint-Michiels en is recent verhuisd naar Sint-Pieters. Hij heeft twee kinderen (Famke en Jari aka hiphopper RooftopJ). 2018 betekende zijn debuut in de politiek. “Ik ben een volbloed liberaal. Op vraag van de partijleiding nam ik deel aan de gemeenteraadsverkiezingen én in 2019 aan de Vlaamse verkiezingen.”

“Mijn motivatie? Ik ben een echte Bruggeling en wou ook iets doen voor mijn stad. Bovendien vond ik het spijtig dat Open Vld tijdens de vorige legislaturen in de oppositie zat; ik wou meehelpen om de liberalen in het stadsbestuur te loodsen. Dat is de enige manier om meer te kunnen realiseren voor de Brugse ondernemers, die de motor van onze economie en welvaart zijn. Bij gebrek aan bedrijventerreinen verlaten sommige ondernemingen onze stad, omdat ze niet meer kunnen uitbreiden, en laten andere bedrijven Brugge links liggen, bij gebrek aan een passende vestigingsplaats. Dat zorgt voor een braindrain richting Zuid-West-Vlaanderen.”

Stadiondossiers

“Als raadslid hoop ik mij te kunnen verdiepen in thema’s als de haven – samen met Jean-Marie De Plancke, onze informele havenschepen –, economie en sport. Ik ben al 25 jaar actief in de maritieme branche. En ik ben voorzitter van de Oostkampse tennis- en padelclub Orscamp: ons dynamisch bestuur is erin geslaagd om via crowdfunding een van de grootste indoorsporthallen van het land te realiseren.”

“Als Clubsupporter ben ik enorm begaan met de twee stadiondossiers. Vergeet niet dat de blokkering van een nieuw stadion voor Cercle langs de Blankenbergse Steenweg er ook voor zorgt dat er in Sint-Pieters geen ruimte voor bedrijventerreinen vrijkomt. Ik hoop dat er dialoog mogelijk is met natuurverenigingen en andere tegenstanders, zodat het verlies aan open ruimte door een broodnodige kmo-zone kan gecompenseerd worden met de creatie van extra groen op andere plekken in het Brugse. Dat moet toch mogelijk zijn?”

Project Kolenkaai

Minstens even belangrijk als de eedaflegging van Chris Marain is de openbare agenda van de eerste gemeenteraad; die telt 53 punten. Daaruit lichten we er drie.

Burgemeester Dirk De fauw (CD&V) wil na de recente overlast in Brugse parken de gemeentelijke administratieve sancties uitbreiden.

Zo zal de voormlige site Van Marcke langs de Kolenkaai er uitzien. (foto gf)
Zo zal de voormlige site Van Marcke langs de Kolenkaai er uitzien. (foto gf)

Urbanisatieschepen Franky Demon (CD&V) bepleit de omgevingsvergunning voor de sloop van de gebouwen Van Marcke en de bouw van meer dan honderd flats, tien woningen, een ondergrondse parking en een semipublieke tuin in de Diksmuidestraat.

Een simulatie van de toekomstige site langs de Kolenkaai.
Een simulatie van de toekomstige site langs de Kolenkaai.

Volgens Demon wordt het een vooruitstrevend woonproject, daar langs de Kolenkaai: “Er komen in totaal 120 woongelegenheden. Daarnaast worden er op de hoeken zones voor handel of horeca voorzien. Er zal in dit project gebruikgemaakt worden van duurzame technieken. Van Binst architecten ontwierp een project dat inzet op wonen in een groene omgeving. Het wordt volledig in hout opgetrokken.

Zo zal de binnentuin eruit zien.
Zo zal de binnentuin eruit zien.

De woongelegenheden komen rond een zeer groene binnentuin, en worden voorzien van daktuinen, zonnepanelen en een ondergronds beo-veld (boorgat energie opslag met warmtepomp, red.). De binnentuin zal toegankelijk zijn voor niet-bewoners, maar wordt voor de veiligheid ‘s nachts afgesloten.”

WK wielrennen

Uiteraard komt ook het WK wielrennen aan bod tijdens de gemeenteraad, met een noodplanning voor de politie, verkeersmaatregelen en het plaatsen van veiligheidscamera’s.

Sandrine De Crom (Open Vld) toont zich bezorgd om de bereikbaarheid van Dudzele en Kruisabeele: “Zullen de voederlevering en melkophaling mogelijk blijven, net als de thuiszorg en de kinderopvang?”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise