In de Guido Gezellelaan en de Hendrik Consciencelaan in Brugge zijn er op de spitsuren files van fietsers. Er passeren daar tot 700 fietsers per uur.
Raadslid Pascal Ennaert (Vooruit) polste naar de plannen voor een fietsvriendelijke heraanleg van de Guido Gezellelaan en de Hendrik Consciencelaan in Brugge: “Ik vernam dat mogelijke oplossingen geschrapt werden, omdat de onroerend erfgoeddienst de materiaalkeuze niet ziet zitten. Er mag niet aan de kasseien worden geraakt.”
Volgens burgemeester Dirk De fauw (CD&V) passeren er daar op piekmomenten 700 fietsers per uur: “Het fietspad zou vier meter breed moeten zijn, om die toevloed aan te kunnen. Maar dat betekent dat alle parkeerplaatsen zouden moeten verdwijnen. dat kan niet, omdat dit woonstraten zijn.”
Compromis
“Een heraanleg is niet aan de orde in deze legislatuur, er staan geen werken op het programma. Dat is voor het volgende stadsbestuur. Er zal ook een compromis moeten gesloten worden over de materiaalkeuze: Onroerend Erfgoed eist het gebruik van kasseien om het karakter van onze stad te behouden. Een provinciale commissie daarentegen droomt van een fietssnelweg in beton of asfalt.”
Nele Caus (N-VA) slaakte een kreet: “Er mag niet getornd worden aan onze Brugse kasseien.”
Pascal Ennaert (Vooruit) dan weer vindt dat Unesco in Brugge erg veel macht heeft, wat Brugge fietsstad niet ten goede komt: “Die straten dragen niks bij tot het historisch zicht van onze stad.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier