Bespioneren de Russen de windmolenparken voor onze kust? In elk geval varen meer en meer Russische marineschepen onze wateren en worden ook andere schepen gesignaleerd. Kamerleden Wouter De Vriendt (Groen) en Jasper Pillen (Open VLD) vroegen meer uitleg aan minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS).
“Ik ontving een lijst van minister waaruit een opvallende toename blijkt van het aantal Russische marineschepen dat het Kanaal doorkruist”, zegt Wouter De Vriendt. “In 2015 waren 20 schepen goed voor 14 passages, in 2020 ging het om 88 schepen en 53 passages. Dat is een verviervoudiging. Het aantal fregatten ging zelfs van drie naar 20. Daarbij is soms sprake van show of force , een soort van intimidatie.”
“Daarnaast zijn er ook hybride Russische schepen, zoals commerciële vaartuigen en vissersboten, die door onze wateren passeren, soms in panne vallen en uren blijven liggen. Dat is dan boven een knooppunt van telecommunicatiekabels op de zeebodem of in de buurt van andere infrastructuur die cruciaal is voor onze energievoorziening. Volgens onze veiligheidsdiensten kunnen die schepen gelinkt worden aan de Russische overheid. Ik vraag me af of daar sprake kan zijn van spionage.”
Kritieke infrastructuur
“Onze windmolenparken op zee zorgen voor de energievoorziening voor meer dan 2 miljoen gezinnen. We moeten die beschouwen als kritieke infrastructuur, zoals de kerncentrales”, vindt Wouter De Vriendt. “Ze dienen dan ook te worden beschermd. We moeten daarover in dialoog gaan met de bedrijven die de huidige en toekomstige windmolenparken op zee bouwen. Er is nood aan een systeem van sensoren en onze veiligheidsdiensten moeten snel ter plaatse kunnen gaan om de betrokken schepen te kunnen identificeren.”
Wouter De Vriendt stelde in april 2020 al vragen over de kwestie aan de voorganger van minister Dedonder, Philippe Goffin (MR). Volgens Goffin waren er inderdaad “aanwijzingen dat hybride Russische schepen aandacht hebben besteed aan data- en powerkabels en/of kritieke infrastructuur in buitenlandse wateren”, maar waren er op dat moment geen indicaties dat dat ook in onze wateren is gebeurd.
Samenwerking voor beveiliging
De minister stelde toen wel dat de Russische militaire en hybride schepen worden opgevolgd door de NAVO en door de Belgisch-Nederlandse marine. Volgens de minister toonden ook de exploitanten van de windmolenparken op zee een grote bereidheid tot samenwerking op het vlak van beveiliging. Er zijn gesprekken opgestart over de beveiliging van de kritieke infrastructuur, bijvoorbeeld door het plaatsen van sensoren op de kabels als voorwaarde te stellen voor de verlening van een nieuwe concessie.
De Vriendt en Pillen stelden nu nieuwe vragen over de kwestie aan de nieuwe minister van Defensie, Ludivine Dedonder. Het is nog even wachten op haar antwoorden, maar uit de cijfers die zij al bezorgde, blijkt het aantal passages van Russische marineschepen in het Kanaal alvast fors gestegen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier