46,9 procent van gecontroleerde chauffeurs in Roeselare reed in 2018 te snel
Bijna de helft van alle gecontroleerde voertuigen in Roeselare reed in 2018 te snel. Reden genoeg om een actieplan op te stellen, vindt Caroline Martens (CD&V).
Caroline Martens (CD&V) pleit voor een actieplan op basis van de flitscijfers van het voorbije jaar. “Er wordt in veel steden al langer geklaagd dat het lokale verkeer te snel is. De politiecijfers van 2018 leggen enkele punten bloot. De klacht dat er te snel gereden wordt, is gegrond. Op 106.000 gecontroleerde voertuigen, reed liefst 46,9 procent te snel. Van die ruim 46 procent werd slechts iets minder dan 10 procent geverbaliseerd.”
Het grootste aantal overtreders is in de zones 30 te vinden. “In onder andere de Infanteriestraat, Izegemseaardeweg, Mandellaan en Groenestraat reed meer dan 95 procent te snel. In duidelijk zichtbare schoolomgevingen ligt dit cijfer gelukkig lager, maar het gaat nog altijd om een verontrustende 54 procent. De Zuidstraat vormt met nul procent de uitzondering. Daar kan men gewoon ook niet te snel rijden. Overtredingen in die zones 30 worden met 30 procent ook wel vaker geverbaliseerd.”
“Wat dan weer niet duidelijk is: wanneer vonden de overtredingen plaats? Was dat tijdens het spitsuur wanneer mensen nogal eens zenuwachtig kunnen worden door de files? En wordt er tijdens of buiten de schooluren sneller gereden? We moeten automobilisten bewust maken dat zij de verantwoordelijkheid dragen en zelfs aan lage snelheid nog voor zware gevolgen kunnen zorgen. De zwakke weggebruiker is niet enkel een titel, het gaat om een levend weefsel van breekbaar weefsel. Ik vraag daarom het stadsbestuur om, met deze cijfers in het achterhoofd, een actieplan uit te werken.
Extra snelheidsinformatieborden
Schepen van Mobiliteit Griet Coppé (CD&V): “Ik krijg dagelijks mailtjes van mensen die zeggen dat er te snel gereden wordt in een bepaalde straat. We hebben wel degelijk een actieplan. Als er meldingen binnenlopen, wordt er eerst ingegrepen door een snelheidsinformatiebord te plaatsen. We hebben er al vier en op korte termijn komen er twee bij. Dit sensibiliseert de automobilist en tegelijk wordt de snelheid gemeten. Met die cijfers kan de politie dan weer aan de slag gaan en mogelijke controles inlassen.”
“We bekijken ook wat we kunnen doen om de snelheid te doen dalen. Dit kan bijvoorbeeld door de infrastructuur aan te passen en snelheidsremmende ingrepen uit te voeren. In de krachtlijnen van het bestuursakkoord is ook opgenomen dat we willen overgaan naar een nultolerantie in bepaalde straten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier