Chauffeur laat het leven bij ongeval in file richting grens op de E17 in Aalbeke
Woensdagnamiddag 3 februari raakten vijf vrachtwagens betrokken bij een ongeval op de E17 in Aalbeke. De chauffeur van de laatste vrachtwagen maakte geen schijn van kans en overleed ter plaatse. De E17 in de richting van Frankrijk werd volledig afgesloten, waardoor het verkeer grote hinder ondervond.
De aanrijding vond plaats kort voor 15 uur. Kort voorbij de wisselaar in Aalbeke, in de richting van de Franse grens, moest een trucker remmen vanwege filevorming. Wat volgde, was een kettingreactie met een dodelijke afloop. Niet minder dan vier andere vrachtwagens reden in op de stilstaande colonne.
De chauffeurs van de eerste drie vrachtwagens kwamen er met de schrik van af en ook hun tientonners bleven gespaard van grote schade. De bestuurder van de vierde vrachtwagen werd met lichte verwondingen naar het ziekenhuis overgebracht voor verdere zorgen. Voor de trucker die aan het stuur zat van de vijfde vrachtwagen, kwam alle hulp te laat. Door de enorme klap werd zijn cabine compleet verpulverd. Hij was op slag dood.
“Het slachtoffer is een man, geboren in 1984, uit de omgeving van Arras. Uit de gegevens van de tachograaf blijkt dat hij aan 90 km/uur op de file is ingereden”, zo meldt het parket.
Door het ongeval nam de reeds bestaande file enorme proporties aan . De federale politie besloot daarom de E17 in de richting van Frankrijk volledig af te sluiten. Alle verkeer werd via de E403, zowel in de richting van Brugge als Doornik, afgeleid. Wie alsnog in de richting van Frankrijk wil rijden, zoekt het best secundaire wegen op.
Lange files door strenge grenscontroles
Het dodelijke ongeval op de E17 is het zoveelste voorval dat rechtstreeks kan worden gelinkt aan de verstrengde grenscontroles in Frankrijk in het kader van de naleving van de coronamaatregelen.
Zondagnacht werden de eerste controleposten opgetrokken en maandag was het reeds puin ruimen. Ook dinsdag moesten de hulpdiensten tussenkomen voor een botsing in de staart van de file. Toen reeds klonk het vanuit verschillende hoeken dat het aftellen was totdat het eerste dodelijke slachtoffer zou gaan vallen . Eerder deze week pleitte de Transport- en Logistiekfederatie Vlaanderen er dan ook al voor om een aparte vrachtwagenstrook te voorzien. Woensdag bleek de vrees gegrond en werd meteen de link gelegd met de periode november-december 2015.
Parijs
Na de aanslagen in Parijs, waarbij terroristen op 13 november 2015 130 mensen van het leven beroofden, besloot de Franse regering de noodtoestand af te kondigen. Aan iedere grensovergang verschenen toen controleposten waarbij zowel de politie als het leger werden ingeschakeld. Aan de grensovergang in Rekkem resulteerde dit nagenoeg meteen in ellenlange files die maanden bleven duren.
Op één maand tijd moesten de hulpdiensten bij niet minder dan 15 ongevallen tussenkomen, een ervan eveneens met dodelijke afloop. De maximum snelheid werd toen tijdelijk gereduceerd van 120 naar 70 kilometer per uur en verschillende verkeersborden en flitspalen werden geïnstalleerd. Toch bleven de ongevallen zich opstapelen.
Officieel komt er woensdagavond een einde aan de verstrengde grenscontroles, al bevestigen verschillende bronnen dat dit voorspelde einde zal worden uitgesteld . De Franse autoriteiten zouden hun verscherpt toezicht nog enkele weken aanhouden om het naleven van de coronamaatregelen en de avondklok af te dwingen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier