Sterkste stijging van aantal fietsdoden dit jaar in West-Vlaanderen

© Archief BF

Het aantal doden ter plaatse op de Belgische wegen is tijdens de eerste negen maanden van dit jaar met meer dan 16 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot 326. Meer dan een kwart van hen was een voetganger of fietser. Het aantal fietsdoden steeg zelfs van 31 naar 49. Dat is het hoogste aantal van de afgelopen 10 jaar. In West-Vlaanderen is de stijging het grootst, van 35 naar 46.

Dat blijkt uit de Verkeersveiligheidsbarometer van verkeersinstituut Vias, op basis van cijfers van de federale politie.

In Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 166 naar 171. Dat is het hoogste aantal sinds 2016. In Wallonië was de stijging groter dan in Vlaanderen: van 109 naar 148 doden. In Brussel nam het aantal doden toe van 5 naar 7.

Letselongevallen

Het aantal letselongevallen is ook in de 3 regio’s gestegen: van 15.351 naar 17.320 in Vlaanderen (+13 procent), van 7.031 naar 7.489 in Wallonië (+6 procent), en van 2.537 naar 3.059 in Brussel (+21 procent). Dat is voor Brussel het hoogste aantal letselongevallen van de voorbije 10 jaar.

Fietsers en voetgangers

Vias merkt op nationaal niveau de meest verontrustende tendens bij de fietsers. De stijging is er niet alleen in Vlaanderen (van 28 naar 36 doden), maar ook in Wallonië (van 2 naar 12 doden). “De stijging zien we zowel bij elektrische fietsen (van 10 naar 14 doden) als bij de klassieke fietsen (van 21 naar 35 doden)”, aldus Vias. Het aantal verkeersdoden steeg ook bij de voetgangers (van 30 naar 39). Die stijging is volgens het verkeersinstituut niet enkel te wijten aan het ongeval in Strépy waarbij 6 voetgangers om het leven kwamen.

Ongevallen met e-steps

Voorts merkt Vias een grote stijging van het aantal ongevallen met elektrische steps. Het aantal letselongevallen met een e-step is met bijna 90 procent gestegen, van 698 naar 1.305 ongevallen. Dat zijn er vijf per dag, zegt Vias. In West-Vlaanderen vielen de enige twee dodelijke slachtoffers die met een e-step reden.

Fietsers

Daarnaast is er flinke stijging van het aantal ongevallen met fietsers (+13 procent), dat is het hoogste peil van de laatste 10 jaar. De stijging ziet Vias vooral bij de elektrische fietsen (van 1774 in de eerste 9 maanden van 2021 naar 2481 ongevallen in de eerste 9 maanden van 2022, ofwel +40 procent), bij de klassieke fietsen is de stijging minder groot (van 6108 ongevallen naar 6487 ongevallen, ofwel +6%).

In Limburg (-5 doden), Antwerpen (-3 doden) en Vlaams-Brabant (-3 doden) was de balans positiever dan vorig jaar. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 30 naar 35. In West-Vlaanderen was de balans zeer negatief. Daar steeg het aantal doden van 35 naar 46.

Het verkeersinstituut benadrukt dat het beter beschermen van de kwetsbare weggebruikers “de belangrijkste uitdaging van onze verkeersveiligheidspolitiek van de komende jaren” is.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier