Honderden mensen in Wijnendale zonder kraantjeswater door ‘onvindbaar’ lek: “Volledige voorraad mosselen in de vuilnisbak”

De Watergroep plaatste drie standpijpen met drinkbaar water. Mensen komen volop bidons vullen. © AFr
Redactie KW

Kappers met de handen in de haren en horecazaken die deuren noodgedwongen moeten sluiten: Wijnendale bij Torhout kampt al sinds donderdagochtend zonder kraantjeswater en de gevolgen laten zich voelen. “Die 25 kilogram mosselen? Die zijn voor de vuilnisbak”, zucht de zaakvoerster van een plaatselijke brasserie. Burgemeester van Torhout Kristof Audenaert (CD&V) neemt de situatie ernstig en schakelde vrijdagvoormiddag een versnelling hoger. “In samenspraak met De Watergroep gaan we de civiele bescherming inschakelen om Wijnendale van drinkbaar water te voorzien.”

Inwoners van Wijnendale (bij Torhout), Aartrijke (bij Zedelgem) en Ichtegem keken donderdagochtend raar op toen er geen druppel water uit de kraan bleek te komen. In Aartrijke en Ichtegem raakten de problemen donderdagavond al opgelost, maar in Wijnendale blijven die aanhouden. De oorzaak ligt bij een waterlek, maar De Watergroep slaagt er voorlopig niet in om het probleem op te lossen. Intussen kunnen honderden inwoners niet douchen, hun toiletten spoelen of eten bereiden. En ook bij de plaatselijke handelaars laten de gevolgen zich duidelijk voelen.

“Regelrechte ramp”

Taverne Wijnendale Station houdt al sinds donderdag de deuren noodgedwongen gesloten. “Dit is een regelrechte ramp”, zucht uitbaatster Jessica Lapere. “Donderdag was een feestdag en verwachtten we heel veel bezoekers. En ook vandaag zouden we over de middag 70 à 80 eters verwelkomen. Vrijdag is hier visdag. De 25 kilogram mosselen die hiervoor geleverd werden moeten we helaas in de vuilnisbak gooien. De verse vis zullen we invriezen.”

Zich behelpen met putwater is voor Jessica geen oplossing. “We hebben geen waterput bij de zaak”, zegt ze. “Maar dat zou geen oplossing zijn. We kunnen toch moeilijk koffie maken of eten bereiden met putwater? Intussen horen we helemaal niets van De Watergroep. We vernemen alles via het stadsbestuur en Facebook, waar de burgemeester geregeld updates plaatst.”

“Al mijn klanten die gisteren of vandaag voor een speciale behandeling kwamen, heb ik moeten afbellen” – kapster Lynn Van Krunckelsven

Ook kapster Lynn Van Krunckelsven zit met de handen in het haar. “Al mijn klanten die gisteren of vandaag voor een speciale behandeling kwamen, heb ik moeten afbellen”, zegt ze. “Met het heel fijn straaltje water dat af en toe uit de kraan kom kan ik geen kleuring uitspoelen. Een gewone snit kan wel, maar dan vraag ik de klanten om hun haar thuis zelf te wassen. Al zal dat voor mijn Wijnendaalse klanten natuurlijk niet evident zijn. Ik heb zelfs mijn eigen haar niet kunnen wassen.”

En ook bij de plaatselijke slager Joeri Lidou zijn de problemen groot. “Bepaalde producten kunnen we niet aanbieden, zoals onze zomerhutsepot”, zegt hij. “We kunnen geen eieren of gehaktballen koken. Om maar te zwijgen van de gigantische berg afwas. We wassen de handen met flessenwater en halen elders water om ons te behelpen, maar zo kan dit niet blijven duren natuurlijk. Dit is een catastrofe. Niet enkel voor ons, maar voor alle mensen van Wijnendale.”

“Dit is een catastrofe. Niet enkel voor ons, maar voor alle mensen van Wijnendale” – slager Joeri Lidou

Burgemeester Kristof Audenaert (CD&V) neemt de situatie ernstig en schakelde vrijdagvoormiddag een versnelling hoger. “In samenspraak met De Watergroep gaan we de civiele bescherming inschakelen om Wijnendale van drinkbaar water te voorzien. Ook de brandweer wordt opgetrommeld. Blijkbaar is er een waterlek, maar De Watergroep vindt dit niet. Ik volg de situatie op de voet en probeer elke update te delen via sociale media. De technische dienst gaat momenteel van deur tot deur om de waterstralen te controleren en zo de zoektocht naar het lek te versnellen.”

Standpijpen met water

Kathleen De Schepper van De Watergroep: “We zijn op zoek naar een ondergronds lek. Onze collega’s doen dit op het terrein door te sectioneren. Stukjes van het net worden afgezonderd om na te gaan waar het lekverlies zich bevindt. Er wordt telkens opgeschoven tot de exacte locatie gevonden is. Vooralsnog hebben we dit nog niet gevonden. Dat levert natuurlijk tijdelijke hinder op voor de klanten.” De Watergroep plaatste wel drie standpijpen met drinkbaar water, namelijk ter hoogte van Steenstraat 40, Sparappelstraat 90 en Wijnendalestraat 68.

Bij het aftakpunt in de Steenstraat is het een komen en gaan van gedupeerde Wijnendalenaars. “Er stond wel bij dat we het nog eens moesten koken, dus ik vraag mij wel af wat de kwaliteit is van dit water”, vertelt buurtbewoner David Blomme (43) terwijl hij een emmer vult. “Maar het is natuurlijk wel een welgekomen tussenoplossing. Zich wassen, toilet doorspoelen, aardappelen koken: het kan allemaal niet en dat is bijzonder vervelend natuurlijk.”

Ook Jelle Kindt (39) uit de Camiel Meysmanstraat komt een bidon vullen. “We zitten nu al twee dagen zonder stadswater”, zucht hij. “Ik rij over en weer om telkens tien later water mee te nemen om af te wassen en sanitaire diensten. Om te koken heb ik flessenwater gehaald in de winkel. Hopelijk raakt het probleem tegen het weekend opgelost.” (AFr)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier