Het Zwin laat bezoekers feedback geven via artificiële intelligentie

© BELGA

Voortaan kunnen bezoekers van het Zwin Natuurpark in Knokke-Heist hun mening geven over hun bezoek aan het park via artificiële intelligentie (AI). Bezoekers zullen vragen kunnen beantwoorden die gesteld worden door een sprekende ooievaar gemaakt in Lego. Het proefproject in samenwerking met provinciebedrijf Westtoer is dinsdag voorgesteld in het Zwin.

Het Zwin telt jaarlijks ongeveer 100.000 bezoekers. Het park wil de beleving voor bezoekers verbeteren en gebruikt daarvoor voortaan AI. Het is de bedoeling om zo op een laagdrempelige manier feedback te verzamelen.

Na hun bezoek aan het Zwin worden bezoekers bevraagd door een sprekende ooievaar. De AI-assistent stelt vragen over hun ervaring en registreert suggesties en eventuele opmerkingen. “Door de drempel laag te houden en de ervaring voor de bezoeker positief te maken, kunnen meer bezoekers hun mening delen. De werkwijze zorgt ook voor meer betrouwbare resultaten. De bevraging speelt in op de reactie van de bezoeker en de resultaten blijven anoniem”, zegt de algemeen directeur van Westtoer Luc Abbeloos het. De ooievaar spreekt vier talen.

Hoogtepunt

Er wordt onder meer gevraagd naar wat er beter kon tijdens het bezoek of wat het hoogtepunt was voor de bezoeker. De ooievaar reageert ook specifiek op de antwoorden van bezoekers. “Als je bijvoorbeeld zegt dat het je verjaardag is, dan zal de ooievaar je een gelukkige verjaardag wensen. Als je een antwoord geeft dat wat meer duiding nodig heeft, dan zal het daar naar vragen”, zegt Dries De Geyter van Lean Mean Learning Machine, het bedrijf achter de technologie.

Alle gegevens worden bovendien anoniem verwerkt. “Het is heel belangrijk dat wij de privacy van de gebruikers respecteren. De zaken die zij vertellen worden omgezet in tekst en die tekst wordt geïnterpreteerd door AI. Daarna worden alle gegevens verwerkt en in een rapport gegoten zodat het Zwin daarmee aan de slag kan”, zegt De Geyter.

Als het project goed verloopt, wil Westtoer het verder uitrollen. “Bij een positieve evaluatie willen we het concept uitrollen naar andere West-Vlaamse musea en attracties”, zegt Abbeloos. “Op een vergelijkbare manier kan een bezoeker in bijvoorbeeld het Bakkerijmuseum een gesprek aangaan met een virtuele bakker. Zo kunnen we nog beter inspelen op de behoeften van onze bezoekers en ontdekken we sneller wat nog beter kan.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier