De Vlaamse Waterweg nv is gestart met de voorbereidingen voor de onderhoudsbaggerwerken op de IJzer. Bij de werken zal naar schatting zo’n 45.000 m³ slib worden verwijderd. In eerste instantie wordt het nodige materiaal aangevoerd, gevolgd door een onderzoek naar de aanwezigheid van conventionele en toxische explosieven. Pas daarna start de effectieve slibverwijdering.
De werken op de IJzer zijn opgedeeld in drie zones. De eerste zone van de werken bevindt zich tussen Roesbrugge en Knokkebrug. “De werken zullen in die zone starten”, zegt Geert Weymeis, woordvoerder van De Vlaamse Waterweg. “Vanaf december start ook de voorbereiding voor de zone tussen Knokkebrug en Heernisse. De werken in de laatste zone tussen Heernisse en Nieuwpoort staan gepland in het voorjaar 2026. De diepte van de IJzer wordt zo opnieuw op haar normale standaard gebracht. Dat is 1,8 meter opwaarts Elzendammebrug, 2,2 meter opwaarts Heernisse, 2,49 meter opwaarts de Hogebrug en 2,66 meter tot Nieuwpoort”, vervolgt Weymeis.
“Door deze baggerwerken zal meer water in de IJzer kunnen worden geborgen”
“Door deze baggerwerken zal meer water in de IJzer kunnen worden geborgen”, zegt voorzitter Maxim Veys van De Vlaamse Waterweg nv. “Er zal ook een positief effect zijn voor de waterafvoer en de scheepvaart. Het is dus een investering in waterhuishouding en economie. We willen voorbereid zijn op verhoogde debieten en meer vrachtvervoer realiseren op onze kleinere waterwegen. Recent bouwden we in Veurne en Diksmuide overslagkades voor de binnenvaart.”
Kostenplaatje
Momenteel vinden ook onderhoudsbaggerwerken plaats op het kanaal Ieper-IJzer. Ook in het Lo-kanaal werd al gebaggerd. De totale kostprijs van de baggerwerken, die kaderen binnen het actieplan Weerbare Westhoek, bedraagt 6,9 miljoen euro. In een eerste fase wordt gebaggerd tussen Roesbrugge en de Knokkebrug in Merkem. (KVCL)