Eindelijk is er duidelijkheid voor de bewoners uit de omgeving van het Schipdonkkanaal, dat Deinze met Zeebrugge verbindt. Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) bevestigt dat het kanaal niet meer zal verbreed worden. “We schrappen definitief de reservatiestroken in West- en Oost-Vlaanderen.”
De Vlaamse Regering heeft vrijdag de startnota goedgekeurd voor het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) ‘Opheffen reservatiestroken Schipdonkkanaal’. Met dit GRUP komt een einde aan de juridische onzekerheid voor eigenaars en bewoners die getroffen werden door de zogenaamde reservatiestroken voor de verbreding van het kanaal, dat loopt van Deinze tot Zeebrugge.
“Het Schipdonkkanaal zal in de toekomst niet meer verbreed worden”, bevestigt de minister. “We schrappen definitief de reservatiestroken die op de gewestplannen in Oost- en West-Vlaanderen waren aangeduid. Bewoners en eigenaars hebben al te lang moeten wachten op juridische zekerheid over hun woning of bedrijf. Die mensen kunnen nu zoals iedereen met een gerust hart hun woning verbouwen en goed onderhouden.”
Deal met Nederland
De zogenaamde reservatiestroken bevinden zich in Brugge, Damme, Knokke-Heist, Deinze, Eeklo, Lievegem, Maldegem en Sint-Laureins. De stroken waren voorzien voor een eventuele verbreding van het Schipdonkkanaal, met als bedoeling de haven van Zeebrugge beter te kunnen verbinden met het achterland. Die plannen zijn van de baan omdat de Vlaamse Regering een intentieverklaring kon afsluiten met de Nederlandse regering en het federaal niveau over de uitbouw van de estuaire vaart.
Dat wil zeggen dat binnenschepen zullen uitgerust worden om via de Noordzee en de Westerschelde de havens van Gent en Antwerpen te kunnen bereiken. Dankzij het akkoord met Nederland is het dus niet langer nodig om het Schipdonkkanaal te verbreden. “Het Schipdonkkanaal blijft in de toekomst haar rol behouden voor waterbeheersing, wat belangrijk is in het kader van de uitdagingen in de klimaatverandering”, aldus de minister.
Bosuitbreiding
Nu de verbreding van het Schipdonkkanaal van de baan is, wil Demir de landschappelijke waarde van het kanaal versterken. “De toeristische en recreatieve waarde voor fietsers en wandelaars zal verder kunnen ontwikkelen. We werken tegelijk aan de bescherming van de erfgoedwaarden onder meer ter hoogte van de Siphon in Damme”, klinkt het. “We grijpen ook de gelegenheid aan om de onderliggende grondbestemmingen op het gewestplan aan te passen zodat ze in overeenstemming zijn met de bestaande of gewenste functies en activiteiten. Het bestaande agrarisch gebruik langs het kanaal kan nu ook juridisch verzekerd worden. En er zijn opportuniteiten voor bosuitbreiding bijvoorbeeld ter hoogte van het Leen in Lievegem en Eeklo en aan het Paddepoelebos in Maldegem. Dat kan leiden tot afzonderlijke deelplannen.”
Van 12 september tot en met 10 november 2023 kan iedereen schriftelijk suggesties of opmerkingen indienen op de startnota. Wie vragen heeft over het plan kan terecht op infomarkten op 10 oktober in Eeklo en op 12 oktober in Moerkerke (Damme). Departement Omgeving lanceert deze week een website met alle informatie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier