Om het even waar je elektrische wagen opladen en de kosten eenvoudig terugbetaald krijgen: het is mogelijk dankzij izibill, ontwikkeld door the eCloud Company van de broers Patrick en Philip Coulier in Jabbeke. “80 procent van de bestuurders heeft géén laadpaal nodig”, stelt chief technology officer Jacques Vermeulen.
Jacques Vermeulen (56) combineerde jaren een job bij MCS met zijn volleybalcarrière bij Knack Roeselare. Nadien werkte hij 25 jaar voor Nokia en anderhalf jaar voor Barco. De dertigste verjaardag van Focus TV in september 2023 betekende een blij weerzien voor Vermeulen met de Brugse broers Patrick en Philip Coulier: in september 1993 was deze master in de computerwetenschappen verantwoordelijk voor het computerpark van hun mediabedrijf MCS.
Toen Philip Coulier hem op het feestje vertelde dat zijn nieuwe onderneming the eCloud Company op zoek was naar een chief technology officer (CTO) hapte Jacques Vermeulen toe. Een maand later brachten ze de izibox op de markt.
Stopcontact
Jacques Vermeulen licht toe wat het Jabbeekse bedrijf doet: “Veel mensen beseffen niet dat je een elektrische wagen ook via een gewoon stopcontact kunt opladen. Je hebt geen laadpaal nodig, die duizenden euro’s kost. Het duurt wel langer, in principe laad je per uur een capaciteit van 10 kilometer autorijden op. Voor 80 procent van de chauffeurs is dit meer dan voldoende.”
Goedkoper
“Mobiliteitsstudies tonen aan dat slechts één op vijf automobilisten meer dan 40 kilometer per dag rijdt. Dat is de gemiddelde afstand van je huis naar je werk in ons land. Je auto via een gewoon stopcontact opladen, duurt weliswaar een hele nacht – tien uren om 100 kilometer te kunnen rijden – maar het is goedkoper.”
“Geen installatiekosten, geen keuring nodig. Geen wachttijd voor het installeren van een laadpaal. Bovendien zorgt het nieuw ingevoerde capaciteitstarief ervoor dat je elektriciteitskosten fel stijgen, indien je je auto oplaadt via een laadpaal. Je piekgebruik zet de maat voor de facturatie, bij een laadpaal van 11 of 22 kilowatt is dat enorm, terwijl je met een gewoon stopcontact gedurende tien uren aan maximaal 3,6 kilowatt zit”, aldus Jacques Vermeulen.
Wachtlijsten
Volgens de CTO van the eCloud Company zitten fleet managers, financiële directeurs en human resources directeurs van grote bedrijven dezer dagen met de handen in het haar: “Er zijn te weinig publieke laadpalen en opladen bij snelladers is duur. Er zijn wachtlijsten voor de installatie van laadpalen aan huis.”
“En wat als hun werknemer het bedrijf verlaat of verhuist? Dan moet er een laadpaal gedemonteerd en elders gemonteerd worden. Vaak moeten de werknemers deze kosten deels of volledig op zich nemen.”
Oplossing
“Ons project izibill biedt een oplossing: dit meettoestel is via een chip gekoppeld aan een app op je smartphone én aan het bankrekeningnummer van je werkgever. the eCloud Company factureert aan de werkgever automatisch de elektriciteit die opgeladen werd. Via de eenmalig aangebrachte izichip in het stopcontact, gekoppeld aan het bankrekeningnummer van de bewoner, krijgt de persoon bij wie je oplaadde het geld voor het elektriciteitsverbruik meteen terug.”
“Voor 599 euro ontzorgen wij werkgever en werknemer gedurende vier jaar. De izibox en bijhorende chip kun je overal meenemen, zodat je bij familie, vrienden of zelfs op vakantie in een b&b, je elektrische auto kunt opladen in een stopcontact.”
Startkapitaal
Inmiddels telt the eCloud Company zestig klanten, in hoofdzaak kleine ondernemingen en zelfstandigen. Het bedrijf slaagde erin om een startkapitaal van 2 miljoen euro te verzamelen en werd bij de kapitaalronde in juni vorig jaar gewaardeerd op bijna 8 miljoen euro, omdat enkele West-Vlaamse ondernemers mee participeren.
Bovendien geniet the eCloud Company een Europese toelage van InnoEnergy, dat innovatieve projecten ondersteunt. “We kijken nu al naar het buitenland, in Nederland hebben we al een partner gevonden die izibill bij onze noorderburen mee wil helpen lanceren”, aldus Jacques Vermeulen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier