Regisseur Kristof Hoornaert haalde alles uit de kast voor ‘Onder Vuur’: “We hebben het nog spannender gemaakt”

Regisseur Kristof Hoornaert op de set van ‘Onder Vuur’: “Ik ben verrast geweest door mijn eigen flexibiliteit.” © Streamz
Bert Vanden Berghe

Het nieuwe seizoen van ‘Onder Vuur’ is vanaf vandaag te zien op Streamz. Daarin staat Post Oosteroever opnieuw voor hete vuren, letterlijk en figuurlijk. Het scenario en de regie lagen deels in handen van West-Vlaming Kristof Hoornaert.

Nadat ze het eerder al hard te verduren kregen, komt Post Oosteroever in het derde (en wellicht laatste) seizoen van Onder Vuur voor de grootste uitdaging uit hun bestaan te staan. Ze moeten samensmelten met Post Noordhoek en krijgen versterking van vier nieuwe, jonge krachten. Maar dat zorgt al snel voor een clash. Als een gevaarlijke interventie tot een dramatisch einde leidt, hangt er nog meer onheil boven hun hoofd…

Voor dit derde seizoen wordt alles uit de kast gehaald, niet alleen met nieuw opkomend talent en klassieke klasbakken als Wim Willaert, maar ook cinematografisch. Met dank aan Kristof Hoornaert uit Oostende, maar met roots in Gits bij Hooglede. De naam doet misschien niet meteen een belletje rinkelen, maar in 2017 pakte hij uit met Resurrection, een intieme prent waar een mysterieuze jongeman komt aankloppen bij iemand die al jaren geïsoleerd leeft. Het heeft er alle schijn van dat hij iets op zijn kerfstok heeft, wat een interessante, haast woordeloze tweestrijd oplevert.

Interessante verhalen

Kristof heeft belachelijk lang en hard voor de film moeten werken, maar slaagde er wel in om Johan Leysen en Gilles De Schryver een glansrol te geven. Een knap passieproject én visitekaartje, maar ondanks de lovende reacties bereikte de film weinig mensen. “Dat soort films maken wordt moeilijker en moeilijker, zeker als je afwijkt van de norm. De voorwaarden van het Vlaams Audiovisueel Fonds zijn conservatiever geworden naar mijn mening.”

Een beeld uit Ressurection met hoofdrolspelers Johan Leysen en Gilles De Schryver.
Een beeld uit Ressurection met hoofdrolspelers Johan Leysen en Gilles De Schryver. © GF

Komt daarbij dat de perceptie ontstond dat Kristof vooral artistieke films kon of wou maken. “Maar ook commerciële projecten schrikken mij niet af. Ik wil vooral interessante verhalen vertellen, en ik weet ook dat ik het kan met eender welke filmtaal. Tijdens de coronaperiode kreeg ik de kans om een ambitieuze reeks te schrijven. Via mijn scenarist die ook voor Onder Vuur werkte hoorde ik dat ze daar nog iemand zochten.”

“Er was een blauwdruk voor het verhaal voor het derde seizoen, en Koen Van Sande (regisseur van Glad IJs, red.) en ik kregen de kans om onze goesting te doen. Dat apprecieer ik enorm, want we hebben veel mogen herschrijven. We hebben het verhaal spannender, gelaagder en ook filmischer gemaakt. Doordat we er meer drama en dilemma’s in konden verwerken, werd de verhaallijn ook veel sterker. De producent zei me achteraf dit dit het beste seizoen van de drie is geworden. Ik ben daar heel trots op. Ook de VRT was erg lovend.”

Spectaculairder

Kristof had kort daarvoor ook mogen meewerken aan Onder De Radar, een VRT-reeks waarbij de special units van de Belgische politie worden gevolgd. “Daarbij werden ook bepaalde actiescènes gereconstrueerd. Zo kon ik onder meer een spectaculaire drugsvangst op zee of een schietpartij op een autosnelweg filmen.”

Die filmische aanpak ontging ook productiehuis Geronimo niet, dus mocht Kristof het derde seizoen van Onder Vuur inblikken. “Ik wou echt de filmtaal integreren in televisie. Alles oogt veel dramatischer en spectaculairder, zeker qua interventies. Er zaten veel complexe interventies in, waarbij het vaak niet simpel was om alles gedraaid te krijgen. Zeker omdat je met een stevige tijdsdruk zit. Zo zit er in de vijfde aflevering een interventie van meer dan 20 minuten, waarvoor we slechts vier dagen kregen. Maar als dat dan lukt dankzij de zeer gedreven ploeg, dan geeft dat een fantastische kick. Ik sta echt gráág op een set. Het viel Wouter (Bruneel, red.) ook op, toen hij opmerkte dat ik vooral zat te lachen tijdens bepaalde dramatische scènes. Maar dat komt door de adrenaline, omdat ik voor mijn neus iets zie ontstaan dat écht goed is.”

In het nieuwe seizoen duiken heel wat nieuwe gezichten op.
In het nieuwe seizoen duiken heel wat nieuwe gezichten op. © Streamz

“Ik was overigens heel blij om met iemand als Wouter te kunnen werken, of pakweg een Louis Talpe die echt heel goed weet wat hij doet. De grootste uitdaging was misschien wel het regisseren van de vele acteurs. Iedereen had zijn eigen aanpak nodig. Je had de acteurs die hun personage al twee seizoenen kennen, en dan pakweg een Wim Willaert met wie ik op voorhand uitgebreid heb gepraat om zijn personage op punt te zetten. Sommige nieuwkomers waren nog zoekende. Soms gaf ik jonge acteurs de tip om niet te repeteren, en te vertrouwen op hun spontaniteit. Voor iedereen was dat een zeer interessant leerproces. Ik denk dat de kijker straks echt onder de indruk zal zijn van bepaalde passages met die acteurs. En de fantastische filmische soundtrack van Steve Willaert maakt het helemaal af.”

Trots

“Ik ben overigens wel verrast door mijn eigen flexibiliteit. Soms klopt een scène niet op papier en moet je heel snel on the spot een oplossing bedenken. Dat is ook telkens gelukt. Het fijne was ook dat ik alle locaties kende. Meer nog: soms waren die op vijf minuten stappen van bij mij thuis. Het andere voordeel als West-Vlaming is dat we makkelijk konden sleutelen aan de dialogen, zodat het echt helemaal goed zat. Ik ben trots op deze reeks, ja. Ze stelt ook uitdagende vragen, zoals: hoe ver ga je als hulpverlener om iemand te redden? En nee, het is wellicht geen toeval dat in mijn film ook gelijkaardige morele kwesties aan bod kwamen.” (lacht)

Achter de schermen is Kristof alweer aan het werken aan zijn reeks die hij schreef in de coronaperiode. “Ook daar kijk ik echt naar uit, want dit vak is echt op mijn lijf geschreven.”

‘Onder Vuur’, vanaf nu op Streamz en dit najaar ook op VRT 1.