Donderdagavond was Jean-Yves Maelfait de centrale figuur in Andermans Zaken bij Kamal Kharmach. Wij keken mee en zagen dat Kamal ook nu weer een bedrijf (garage M CAR TECH) op het juiste spoor kreeg. En Jean-Yves heeft letterlijk en figuurlijk weer ademruimte.
M CAR TECH in de Ardooisesteenweg in Roeselare is meer dan gewoon een garage. 15 jaar geleden richtte Jean-Yves Maelfait (53) de zaak op, je kunt er terecht voor herstel en onderhoud van je wagen met specialisatie voor BMW, MINI en Porsche, maar de kundige handen van Jean-Yves restaureren ook oldtimers. Hij bouwt ook race-auto’s en doet service bij rallywedstrijden. “Mentaal en fysiek ben ik op”, vertrouwde hij Kamal toe toen die met Andermans Zaken in Roeselare neerstreek. “Het is alsof er een gewicht op mij drukt.” Zoon Jasper (24) was ondertussen ook het team komen versterken en de garage van Jean-Yves stond vol gestouwd met wagens, vaak voor opdrachten die maar niet afgehandeld geraakten.
Zes weken dicht door corona
Corona kreeg Jean-Yves ook te pakken. “Ik ben zes weken echt ziek geweest, de garage was dan ook gesloten.” Daarna ging Jean-Yves er opnieuw volop tegenaan, maar het is vooral de boekhouding en de opvolging van de betalingen die achterop hinken. Een team aansturen en delegeren, het was tot voor kort niet echt aan Jean-Yves besteed. “Alles zit hier in mijn hoofd”, omschrijft hij het. Maar het bedrag aan openstaande betalingen ligt hoog, naar schatting meer dan 200.000 euro moest M CAR TECH nog krijgen van klanten. “Amai, amai, amai…”, klinkt het verwonderd bij Kamal.
Sinds 2018, toen nog 694.000 euro omzet gedraaid werd en daar 70.000 euro winst werd uit gepuurd, ging het hard naar beneden. In coronajaar 2020 werd zelfs 113.000 euro verlies geleden. Maar bovenal. “Er is een negatief eigen vermogen en dat is het slechtste wat je zaak kan overkomen.” Jean-Yves aanhoort het gedwee. “Veel werken en het brengt niets op, het is dweilen met de kraan open.”
Ook de slechte klanten moeten er uit
NSZ-coach Barbara Mathieu werd er bij gehaald en ze drie weken in plaats van enkele dagen nodig om zich door alle papierwerk heen te ploegen. Ze verdeelt het bedrijf in vier takken: het opbouwen van wagens vanaf nul, onderhoud en herstellingen, auto’s aankopen, herstellen en verkopen en tot slot de service aan rallypiloten. Jean-Yves denkt daar aan te verdienen, maar eens àlle kosten in rekening worden gebracht, blijkt daar weinig van over. Soms stopt Jean-Yves meer dan duizend uur werk in een project, maar durft dat niet aan te rekenen. Van de 19 rally’s waar Jean-Yves de service verzorgde, zijn 435 uur gefactureerd, maar van 495 uur is geen spoor in de boekhouding. Bouten en moeren worden op maat gemaakt, maar onvoldoende door gerekend.
Ook de hulp van Alexandra Limage (in 2017 Onderneemster van het Jaar) en Rik De Clercq (die bedrijven in de autowereld coacht) wordt ingeroepen. Conclusie is dat Jean-Yves te veel achter zijn bureau moet zitten, terwijl hij nodig is in de garage. Om zelf werk uit te voeren, maar ook om daar zijn team aan te sturen. Jean-Yves krijgt onder meer de opdracht om onafgewerkte auto’s zo snel mogelijk af te werken, of sommige opdrachten ook af te stoten. Er moet ruimte en overzicht komen in de zaak. Ook slechte klanten moeten aan de kant geschoven worden. Ondertussen geeft Jean-Yves ook toe dat hij, die nooit kon begrijpen wat een burn-out was, nu zelf vaak de adem meer heeft om door te gaan.
Topservice moet je ook aanrekenen
Met Sigrid komt er ook een administratief medewerker die ervoor zorgt dat alle facturen betaald worden. Vanaf dan gaat het in sneltempo. Jean-Yves schuift de schaamte om de juiste prijs te vragen aan de kant. Want wat blijkt. M CAR TECH rekent maar 55 euro per uur voor topservice, terwijl ‘de concurrentie’ meer dan 70 euro aanrekent “om banden op te pompen”. Ook het aanrekenen van alle materialen is belangrijk, zo komt er al 3.000 euro per maand binnen. Op een succesvolle opendeurdag neemt Jean-Yves tenslotte het woord. “Ik heb leren beter en sneller schakelen”, zegt hij. Zoon Jasper zag dat het goed was.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier