Spandoeken van magazine ‘De Zeeparel’ worden strandtassen

“Elk oud spandoek levert drie nieuwe tassen op”, toont Manou Pattyn van Drukkerij Pattyn. © gf
Wouter Verheecke
Wouter Verheecke Medewerker KW

Wie wel eens stilstond voor de slagbomen aan het station van Koksijde, merkte daar ongetwijfeld al de spandoeken op waarmee Drukkerij Pattyn telkens de nieuwe edities van hun eigen magazines aankondigt. Die krijgen nu een tweede leven als grote strandtassen. “Echte hebbedingen”, stelt Manou Pattyn tevreden vast.

Manou Pattyn (29) is sinds drie jaar aan de slag in het bedrijf van haar ouders. Daar fungeert ze naar eigen zeggen als ‘manusje-van-alles’. “Ik ben verantwoordelijk voor de redactie en advertenties van onze eigen magazines, Westkust Magazine en De Zeeparel. Maar ik kan mijn werkdag starten achter mijn bureau, ‘s middags achter een machine staan en ‘s avonds eindigen achter het stuur van een bestelwagen”, lacht ze. En nu ontfermt ze zich – na de werkuren – ook over de eigen marketing, met een origineel en creatief upcycling project.

Oude spandoeken

“Drukkerijen worden door buitenstaanders wel eens verantwoordelijk gesteld voor het gat in de ozonlaag. Onterecht, want wij streven al jaren naar een zero waste aanpak, in alles wat we doen. Zo wordt ons papier tot zeven maal gerecycleerd, onze inkt en verpakkingen zijn milieuvriendelijk en onze offsetplaten worden zelfs hergebruikt voor de carrosserie van nieuwe wagens. Duurzaamheid dragen wij dus op handen”, zegt Manou. Die bekommernis zette haar dan ook aan het denken over de kunststoffen spandoeken die om de drie weken vervangen worden, waarna de oude exemplaren zich in haar bureau opstapelen.

Maatwerkbedrijf

“Dat is natuurlijk zonde. Daarom zette ik mijn oma, Myriam Germonpré, aan het werk achter haar naaimachine, om er grote strandtassen van te maken. Zij is een echt naaitalent en begon hier vol enthousiasme aan. Ze kwam echter niet verder dan enkele exemplaren, want haar machine bleek niet stevig genoeg. Het maatwerkbedrijf Weerwerk uit Roeselare kon de klus wel klaren en haalde drie tassen uit elk spandoek. Zo zijn er in totaal twintig stuks gemaakt; allemaal uit recente banners van De Zeeparel”, toont Manou.

Geen wandelende billboards

Naast het feit dat die allemaal uniek zijn, maakt ook de herkenbaarheid van sommige covers het leuk. Toen de eerste strandtassen enkele weken geleden op Instagram verschenen, volgden dan ook meteen heel enthousiaste reacties.

“Het moesten multifunctionele tassen worden waarmee je graag gezien wil worden”

“De foto’s zijn bewust afgesneden, de letters staan ondersteboven en er staat geen logo op. Hierdoor worden de tassen eerder als hippe objecten dan als pure reclame aanzien”, verklaart Manou zelf. “En natuurlijk zijn het ook gewoon stevige, praktische zakken. Zelf stop ik daar bijvoorbeeld dagelijks mijn laptop, boterhamdoos en waterfles in. Ik gebruik ze ook als boodschappentas, of effectief als strandtas, voor handdoeken en andere spullen.”

Te koop via Instagram

Drie tassen worden onder de volgers verloot via een giveaway-wedstrijd die nog tot en met maandag 9 september loopt. De overige exemplaren worden daarna te koop aangeboden aan 29 euro per stuk, eveneens via Instagram. “Hiermee willen we vooral ons merk verder verstevigen, zowel in het straatbeeld als op sociale media. We zullen in de toekomst nog meer spandoeken op een originele manier hergebruiken, maar dit wordt geen nieuwe bedrijfsactiviteit en er volgt dan ook geen webshop”, lacht Manou. “Die verkoopprijs volstaat trouwens net om de productie- en verzendingskosten te dekken. We verdienen hier dus niks aan, maar dan nog is dit beter dan te moeten betalen om die spandoeken op de afvalberg te gooien, toch?”

In de komende editie van De Zeeparel lees je nog meer over dit project. Wie de tassen wil kopen of wil deelnemen aan de giveaway, kan terecht op www.instagram.com/dezeeparel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier