Dertig jaar De Sirene in Middelkerke: “Ik kreeg carte blanche en een strakke deadline”
Zopas verscheen het nieuwe nummer van De Sirene. Het is precies 30 jaar geleden dat de inwoners kennis konden maken met het gemeentelijk infoblad. Georges Keters was de pionier om het infoblad vorm te geven en ondertussen is er heel wat veranderd, maar zowel de naam als de doelstelling bleven dezelfde.
Burgemeester Julien Desseyn doomde er eind jaren tachtig van om de bevolking, via een informatieblad, nauwer te betrekken bij het gebeuren in de gemeente. De uitvoering van de opdracht bleef bij de persdienst van de gemeente echter uit maar toen Desseyn de sjerp doorgaf aan Frank Verlinde, maakte deze meteen werk van het informatieblad. Hij gooide het voorstel op tafel tijdens het schepencollege van mei 1992 en journalist Georges Keters werd aangesteld als eerste freelance PR-man van de gemeente, met als taak een gemeentelijk infoblad op te starten.
Nieuwsbrief
“Ik kreeg hierbij heel wat steun van waarnemend secretaris Pascal Van Looy, Jean-Paul Mares en toerismeschepen Luc Dedecker”, zegt Georges Keters. “Ik kreeg carte blanche, met de vereiste dat binnen de kortste keren het blad op tafel moest liggen.” Op 1 juli 1992 viel het gemeentelijk informatieblad De Sirene voor het eerst zij het als nieuwsbrief in de bus. De nieuwsbrief werd naderhand om de drie maand aangevuld met een uitgebreid en volwaardig infoblad. Middelkerke draagt al jaren het symbool van een sirene in haar logo en daarom werd als naam gekozen voor De Sirene. Georges Keters bleef zorgen voor de invulling tot in 1997. Toen werd David Stuyck perschef van de gemeente en hij bouwde De Sirene verder uit.
Volwaardige schakel
De Sirene wordt op vandaag samengesteld door de dienst communicatie van diensthoofd Sylvie Vanhoutte, waarbij Frederik Deny de gegevens, verkregen van de diverse gemeentelijke diensthoofden, samen bundelt en verwerkt tot een geheel. Annick Keters zorgt voor de drukklare afwerking. Burgemeester Jean-Marie Dedecker: “Het product De Sirene is een zegen voor onze relatie met de bevolking. Het blad brengt het gemeentebestuur en de bewoners dichter bij elkaar. Openbare werken, tentoonstellingen, festiviteiten van de diverse verenigingen, bibliotheeknieuws, sport- en allerhande clubnieuws, algemeen nieuws van onze diverse diensten, … Alles wordt voorgesteld en uitgelegd. We willen zo transparant mogelijk zijn, zodat onze bewoners het reilen en zeilen van ons bestuur op de voet kunnen volgen. De Sirene is gemeengoed geworden en een volwaardige schakel die ons dichter bij elkaar brengt. De Sirene is zonder meer een niet meer weg te denken begrip in onze gemeente.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier