Een gezellige zeedijk in Koksijde en een alternatief voor de hinderpremie die de Vlaamse overheid heeft afgeschaft, dat zijn de voorstellen van oppositiepartij Team 8670. Burgemeester Sander Loones (Samen N-VA) wil zelf ook af van wat hij ‘de schabouwelijke zeedijk’ noemt, maar de doortocht van Koksijde-Bad staat eerst op de planning.
De heraanleg van de zeedijk in Oostduinkerke stelde het bestuur, met Samen N-VA en De Nieuwe Lijst, in oktober reeds voor. Oppositieraadslid Bart Pieters (Team 8670) stelde vast dat de heraanleg van de zeedijk in Koksijde niet in het meerjarenplan staat. “We vragen niet om die zeedijk helemaal open te breken, maar wel om in te zetten op gezelligheid door bijvoorbeeld helmgras of groenzones te voorzien.
Helmgras
Burgemeester Sander Loones gaf het raadslid gelijk. “Die pleinen zijn inderdaad afschuwelijk en de zeedijk zelf schabouwelijk, maar eerst moeten we de doortocht van Koksijde-Bad aanpakken. We kunnen die twee werven niet gelijktijdig plannen. We hebben de zeedijk, het Zouaven- en Teirlinckplein nodig voor het werfverkeer en als parking tijdens de werken. Die doortocht wordt één van de grootste werven, want de trambaan wordt over anderhalve kilometer vernieuwd. Vooraleer we helmgras aanplanten, moeten we eerst weten tot hoe ver de nieuwe zeedijk in Koksijde zal lopen.”
Hinderpremie geschrapt
Raadslid Elke Pillen (Team 8670) benadrukte dat de gemeente de handelaars niet mag vergeten bij de grootschalige werken aan de doortocht. “Het is jammer dat de Vlaamse overheid de hinderpremie van 2.000 euro schrapt. Dat geld konden de handelaars goed gebruiken om bijvoorbeeld hun zaak extra aan te duiden. Zorgt de gemeente voor extra ondersteuning?”
“De werken mogen geen vier jaar duren, zoals de doortocht in Oostduinkerke”
Loones onderlijnde dat de duur van de werken nauwlettend in het oog gehouden zal worden. “Het mag geen vier jaar duren, zoals de doortocht in Oostduinkerke. Naast de kortere duurtijd, zetten we ook in op communicatie. Hoewel de werken pas binnen twee jaar starten, zijn we nu al volop in overleg met de belanghebbenden.” (GUS)