Havens willen bijdrage leveren voor sluizen maar manen aan tot voorzichtigheid

Redactie KW

De havens Zeebrugge is samen met de haven van Antwerpen en Gent bereid een “responsabiliseringsbijdrage” van maximaal 15 procent te betalen voor de aanleg van de gevraagde nieuwe sluizen. Ze manen echter aan tot voorzichtigheid en wijzen erop dat hun draagkracht niet mag worden overschreden. Alledrie benadrukken ze het belang om concurrentieel te kunnen blijven werken. Dat bleek dinsdag bij een hoorzitting in de commissie Openbare Werken van het Vlaams Parlement.

De havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge namen er een
gemeenschappelijk standpunt in over het voorstel van decreet dat een nv Vlaamse Havens moet oprichten voor de aanleg van nieuwe sluizen. Alledrie de havens zijn al jaren vragende partij voor een nieuwe zeesluis en het decreet moet dat mogelijk maken zonder de Vlaamse begroting te zeer te belasten. Daarom wordt een constructie opgezet met een privaatrechtelijk overheidsbedrijf NV Vlaamse Havens, waarvan het Vlaams Gewest hoofdaandeelhouder wordt.

Per sluis zal vervolgens een dochteronderneming worden opgericht, waarin het betrokken havenbestuur participeert. Uit berekeningen van Werner Decrem van de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) blijkt dat voor een zeesluis van 625 miljoen euro – de geschatte kostprijs voor de tweede sluis op de Antwerpse linkeroever – een vergoeding van 48 tot 71 miljoen euro per jaar zou moeten worden betaald.

Namens de drie havens wees Eddy Bruyninckx, afgevaardigd bestuurder van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, erop dat sluizen tot nu volledig door de overheid werden betaald. Antwerpen, Gent en Zeebrugge pleiten dan ook voor “omzichtigheid” en wijzen erop dat de nieuwe regelgeving andere projecten in de havens niet in het gedrang mag brengen.

Concreet kunnen de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge zich vinden in wat ze een “responsabiliseringsbijdrage” noemen, mits die niet meer bedraagt dan 15 procent van het investeringsbedrag voor de sluis.

Antwerps havenschepen Marc Van Peel vergeleek die bijdrage met
remgeld. Gents havenschepen Sas Van Rouveroij benadrukte het belang van de grens van 15 procent voor alle havens: “Het verschil dat Antwerpen ten goede komt is de haven gegund om Vlaanderen in die bikkelharde wereld te laten opereren. De beste leerling van de klas moet niet het slachtoffer zijn. Anderzijds mag het percentage niet te laag liggen, waardoor er niet genoeg geld zou zijn voor alledrie de sluizen”. Ook Joachim Coens, voorzitter van het Zeebrugs Havenbestuur, beklemtoonde dat de bijdrage geen hypotheek mag leggen op de haven.

De Vlaamse Havenvereniging, die de private havensector
vertegenwoordigt, schaart zich achter het standpunt van de havens, maar waarschuwt ervoor dat de kosten niet mogen worden afgewenteld op de havengebruikers.

Over de drie sluizen – in Antwerpen, Gent en Zeebrugge – waren
engagementen opgenomen in het Vlaamse regeeerakkoord. In totaal gaat het om een investering van 2 miljard euro. De stemming in de commissie over het voorstel van decreet is uitgesteld tot volgende week. Indien het decreet wordt goedgekeurd, zal de financiering gelden voor alle zeesluizen die in de toekomst worden aangelegd. Dat is vooral voor de Antwerpse haven van belang, omdat die ook vragende partij is voor een bijkomende sluis op
de rechteroever. (Bron: Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise