Winkelster voor Izegemse handelaars die op nieuwe actie voor het najaar broeden

De handelaars vielen in de prijzen, maar broeden ondertussen op een nieuwe actie. Je herkent v.l.n.r. Sandra Verbrugghe (deskundige lokale economie stad Izegem), Lobke Van Marcke (parfumerie Chantly), Cindy Braeckevelt (Aquafish), Dominique Maenhout (Optiek Exclusief/hoorcentrum Lapperre), Liselotte Mullebrouck (bloemenzaak L'Aturel), Ann Perneel (Pernelec), Hilde Verbrigghe (Verso) en Sofia Vanhaverbeke (FRAAI). (gf)
Wouter Vander Stricht

Met de stickeractie vielen niet enkel klanten van de 100 deelnemende handelaars in de prijzen, de actie zelf werd ook bekroond met de Winkelster voor Innovatie. En ondertussen zitten de handelaars al samen om in het najaar uit te pakken met een nieuwe actie.

De stickeractie van de Izegemse handelaars, waarvoor de stad Izegem de prijzenpot hielp vullen, werd een grandioos succes. Iedereen leek wel aan het verzamelen, uiteindelijk werden er maar liefst 774 boekjes, waarin alle 100 stickers juist waren aangebracht, ingediend. Er waren dan ook mooie prijzen te winnen. De handelaars blikken zelf tevreden terug. “Het was wat sleuren om aan 100 deelnemers te geraken, er werd ook een financiële inbreng van de handelaars verwacht. Maar nadien lieten andere lokale ondernemers nog weten dat ze graag hadden deelgenomen”, zegt Sandra Verbrugghe, deskundige lokale economie bij de stad. Die deelnemende handelaars zijn dan ook tevreden. “Vooral onze ruilpot leek heel populair”, lacht Cindy Braeckevelt. Er werden ook ruilmomenten georganiseerd. “Mensen kwamen daar op af, maar ik had ook klanten over de vloer die eerst zonder iets te kopen kwamen ruilen bij mij, maar twee weken later hier wel iets kochten”, zegt Liselotte Mullebrouck van bloemenzaak L’Aturel. En met hun actie vielen de handelaars zelf ook in de prijzen. Eind maart werden in Diksmuide door KERNpunt, dat namens de provincie instaat voor de uitrol van het detailhandelsbeleid, in samenwerking met Liantis voor de eerste keer de Avond van de West-Vlaamse Winkelier georganiseerd. “Wij wisten niet dat er prijzen zouden uitgereikt worden, laat staan dat we er zelf in zouden vallen. Maar we kregen er de Winkelster voor Innovatie”, klinkt het tevreden bij Sandra Verbrugghe.

In de pot roeren

De stickeractie werd dus binnen en buiten Izegem geapprecieerd. “Het is veel over de tong gegaan, maar je kan natuurlijk niet meten welk effect dat heeft op de verkoop”, zegt Hilde Verbrigghe van kledingzaak Verso. “Maar het is altijd goed om eens in de pot te roeren.”

In het najaar wordt een nieuwe actie uitgerold. “Daarmee mikken we opnieuw op 100 deelnemers uit alle deelgemeenten en hoeken van Izegem. Maar de financiële drempel zal iets lager liggen. We krijgen ook opnieuw de ondersteuning van de stad. Onze vorige actie noemde ‘We hebben het in Izegem’, we krijgen dan straks een 2.0-versie.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier