“Wij bieden een antwoord op het duurder wordende leven”: waarom we steeds vaker naar de kringwinkels trekken

Een gezellige drukte in de Kringwinkel van Roeselare. "We krijgen stilaan alle lagen van de bevolking over de vloer." (foto Joke Couvreur)
Philippe Verhaest

De opening van de nieuwe Kringwinkel in Roeselare lokte vorig weekend meer dan duizend nieuwsgierigen, komende zaterdag staat de Dag van de Kringwinkel op de agenda. Dan zal het in de meer dan honderd Vlaamse kring(loop)winkels opnieuw storm lopen en dat is in deze tijden niet eens zo gek. “We zijn collectief op zoek naar een manier om duurzaam en prijsbewust te consumeren. Hier vind je het antwoord.”

Toen het concept rond de kring(loop)winkels eind jaren tachtig in Vlaanderen ontstond, gebeurde dat nog voornamelijk in grijze en moeilijk te vinden loodsen en ruimtes, waar het soms een hele opdracht was om die felbegeerde speld in een veel te grote hooiberg te vinden.

Anno 2025 liggen de kaarten volledig anders. Vorig jaar gaven we in Vlaanderen liefst 42.881 ton spullen een tweede – en zelfs derde of vierde – leven, zo becijferde HERW!N, de koepel boven de Kringwinkels. Goed voor 6,3 kilo per Vlaming, een record. 8,13 miljoen mensen gingen ook bij een Kringwinkel langs, één miljoen meer dan in 2023. Cijfers om van te duizelen.

Volwaardig winkelconcept

Dat vinden ze ook in Roeselare, waar de nagelnieuwe Kringwinkel de exponent van deze evolutie is. Sinds vorig weekend huist de winkel in een 1.400 vierkante meter groot onderkomen én het heeft het om en bij de honderd eigen parkeerplaatsen voor de deur. De winkelruimte zelf baadt in het licht, de spullen liggen er netjes per soort gesorteerd – denk aan huisraad, klein electro, boeken, dvd’s, meubilair, fietsen en héél veel kleding – en via een logische wandelroute ontdek je het hele aanbod in een oogopslag.

“We wilden het onterecht duffe imago volledig van ons afschudden. Daar zijn we met deze metamorfose best in geslaagd”

“Hier hebben we grondig over nagedacht”, benadrukt Laurent Van Weehaeghe (46). Hij is commercieel directeur bij Kringwinkel Midwest, dat naast de twee Roeselaarse vestigingen nog drie Kringwinkels herbergt. In heel West-Vlaanderen zijn een kleine veertig dergelijke plekken te vinden.

“We wilden het onterecht duffe image volledig van ons afschudden. En daar zijn we best wel in geslaagd”, glimlacht hij. “We zijn een volwaardig winkelconcept, maar wel eentje waarbij onze medewerkers, hier in Roeselare zijn dat er om en bij de twintig, centraal staan. Hén kansen geven en onze klanten tegelijk leuke spullen voor een prijsje op de kop laten tikken, dát is ons grote doel.”

Alle lagen van de bevolking

Dat de interesse alleen maar groeit, werd tijdens de openingsdag duidelijk. Meer dan duizend nieuwsgierigen kwamen er over de vloer en nog voor openingstijd ontstond er een lange wachtrij. “We waren echt overweldigd”, vervolgt Laurent.

Het team van de Kringwinkel Roeselare. (foto Joke Couvreur)

“We merken dat het brede publiek ons gevonden heeft. De meest kwetsbaren van onze samenleving blijven een belangrijke doelgroep, maar we mogen nu echt alle lagen van de bevolking verwelkomen. Tieners die het het hip vinden producten en kleding een nieuw leven te geven, jonge starters die hier hun eerste huisraad komen aanschaffen, maar ook steeds meer mensen die vintage gewoon leuk vinden.”

Circulair

De verklaring daarvoor hoeven we niet ver te zoeken, klinkt het. “Tien tot vijftien jaar geleden heerste er nog een zekere schroom om bij de Kringwinkel binnen te lopen. Die is zo goed als volledig weg.”

“We zijn ook steeds meer doordrongen van de circulaire gedachte. Een trui van 8 euro via Shein of AliExpress bestellen, daar stellen we ons alleen maar meer vragen bij. Tegelijk bieden we ook een antwoord op het leven dat duurder wordt. Hier vind je kwaliteit tegen een schappelijke prijs.”

“Een trui van 8 euro via Shein bestellen, daar stellen we ons steeds meer vragen bij. Hier vind je kwaliteit tegen een schappelijke prijs”

En een éérlijke prijs, valt te horen. “We prijzen alles erg weloverwogen. Daarom hebben we ook een hoekje met unieke vondsten in het leven geroepen. Daar vind je zeldzame lp’s of cd’s, boeken in een prachtige uitvoering…”

“Bij ons betaal je nooit te veel. Ook niet in ons Eco-Café, waar je voor een zacht prijsje van een drankje of hapje kan genieten.”

(foto Joke Couvreur)

Met de Dag van de Kringwinkel voor de deur zijn ze in Roeselare klaar om een versnelling hoger te schakelen. “We hopen opnieuw op een gezellige drukte, dat zal zo in alle vestigingen zijn. De toekomst van ons concept oogt mooier dan ooit.”

Alle info over de Dag van de Kringwinkel vind je hier.
Laurent van Weehaeghe, commercieel directeur van Kringwinkel Midwest. (foto Joke Couvreur)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise