
Wanneer u straks tijdens de paasbrunch geniet van een spiegel- of hardgekookt eitje, dan is de kans huizenhoog dat dit van bij ’t Munckenei komt. Het Wingense familiebedrijf ziet elke week om en bij de vier miljoen eieren de deur uit gaan en schakelt dezer dagen met plezier een versnelling hoger. “We zien de vraag jaar na jaar stijgen”, stelt zaakvoerder Stefaan Verhelle.
’t Munckenei is binnen de eiersector een begrip. Het familiebedrijf, dat gerund wordt door Stefaan Verhelle (48) en zijn echtgenote Hermine Steenhuyse (49), sorteert in een state of the art vier jaar oud verpakkingscentrum eieren en distribueert die naar alle uithoeken van het land.
“We focussen zowel op scharreleieren, bio als vrije uitloop”, legt Stefaan uit. “We hebben met de Kloosterbeekhoeve een eigen productiebedrijf met 120.000 scharrelkippen en op Steenhuyse, ons opfokbedrijf, verzorgen we 130.000 jonge kuikens en kipjes die we tot legkippen opkweken.”
Daarmee kan de zaak, die in januari 2002 van start ging, een derde van het nodige volume zelf voorzien. De rest komt van verschillende leghenbedrijven uit de rest van België. “Zo kunnen we blijven inzetten op een volledig Belgisch verhaal”, beklemtoont Stefaan. “Een belangrijk aspect binnen onze werking.”
Kippen houden is topsport
95 procent van alle eieren vertrekt naar de supermarktsector. “Colruyt, Aldi, Lidl… Je vindt in al hun filialen onze eieren. Net als bij de keten Cactus in het Groothertogdom Luxemburg.”
Aan de ingang van ’t Munckenei prijkt een automaat waar de particulier kakelfrisse eitjes uit de spreekwoordelijke muur kan halen. “Zo spelen we in op de korte keten, maar ook op grote schaal is traceerbaarheid een van onze absolute sleutelwoorden. Wij kunnen van elk ei dat door onze handen gaat zeggen waar het vandaan komt. Op termijn willen we alle eieren zelfs van een QR-code voorzien, zodat je via een eenvoudige scan alle info op je smartphonescherm ziet floepen.”
“Eieren hebben een pak troeven: snel klaar, goedkoper dan een stukje vlees, erg voedzaam én inpasbaar in zo goed als alle diëten. Erg voedzaam, maar laag in calorieën”
De coronacrisis zorgde voor een stevige boost bij ’t Munckenei. “Sindsdien zien we de vraag elk jaar met zo’n vijf procent stijgen. Terwijl we allemaal thuis in lockdown zaten, hebben we eieren als het ware ontdekt. De troeven zijn dan ook legio. Snel klaar, goedkoper dan een stukje vlees, erg voedzaam én inpasbaar in zo goed als alle diëten. Erg voedzaam, maar laag in calorieën.”
Én vers, want bij ’t Munckenei maken ze er een erezaak om elk ei zo snel mogelijk tot bij de consument te brengen. “Binnen de 48 uur, dat is onze belofte. Net als het feit dat we dierenwelzijn zeer hoog in het vaandel dragen, want onze kippen vormen het kloppende hart van wat we doen.”
“Zonder onze gevederde vrienden kunnen wij niet werken. Wij beschouwen kippen houden als topsport: we bewaken tal van parameters om tot het beste resultaat te komen. En dat zijn eieren met een gewicht van zo’n zestig gram.”
Kot kot couleur
Met Pasen in het vooruitzicht voelen Stefaan en zijn ongeveer 25-koppig team de vraag gevoelig toenemen. “Dit is en blijft de absolute topperiode van het jaar”, klinkt het. “Zondag schuiven we bijna collectief aan voor een paasbrunch en ook het aspergeseizoen is volop bezig. Eenmaal de lente in het land is, moeten we een tandje bij steken. Elk ei dat hier van de spreekwoordelijke band rolt, kunnen we zonder problemen in de markt zetten. Al geldt die stelling ook voor de rest van het jaar.”
“Onze gekleurde hardgekookte eieren slaan steeds meer aan”
’t Munckenei bevindt zich immers in een krimpende sector. “We zijn met steeds minder spelers om aan een toenemende vraag te voldoen. Dat verklaart meteen ook de hogere prijzen (momenteel 2,632 euro voor een kilo scharreleieren, red.). Maar we blijven vooruit kijken en innoveren.”
Niet alleen op vlak van bedrijfsvoering en processen, ook qua producten. Zo heeft ’t Munckenei zelf hardgekookte, gekleurde eieren in het gamma. “Kot kot couleur heten die”, glimlacht Stefaan. “Bij ons in West-Vlaanderen is dit een minder bekende traditie, maar in Frans- en Duitstalig België is het de gewoonte om met Pasen deze eieren in de tuin te verstoppen en op tafel te zetten. Wij bieden die dus kant-en-klaar aan. En dat slaat aan, want we zien het volume jaar na jaar toenemen.”
Nieuwe generatie
De komende jaren willen Stefaan en Hermine ’t Munckenei verder organisch laten groeien. “We beschouwen onszelf als ambassadeurs van de eiersector. Aan ons om de vele pluspunten in de verf te zetten. Daarom plaatsen we op onze website met de regelmaat van de klok lekkere recepten en maken we er een punt van om topkwaliteit af te leveren.”
“Ook voor de volgende generatie, want onze dochter Lotte (19) en zoon Lennert (18) koesteren de ambitie om op termijn in de zaak te stappen.” Maar eerst samen Pasen vieren. “Mét lekkere eitjes van bij ons. Dat staat buiten kijf”, knipoogt Stefaan.
Bedrijvig West-Vlaanderen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier