Wie een beetje thuis is in de Belgische modewereld zal een Pollie-handtas wel snel herkennen. Voor wie dat niet is: de onderneming van koppel Paulien Depuydt (24) uit Wervik en Jan Vandecaveye (23) uit Ieper voorziet volledig personaliseerbare handtassen en dit binnenkort misschien voor de hele wereld. En dat allemaal vanuit… Geluwe. “In totaal zijn er meer dan 2.500.000 mogelijke kleurencombinaties.”
In een wereld die tegenwoordig prat gaat op fast fashion is Pollie Personalised een verademing. Toch is die voorstelling ietwat een anachronisme: met Pollie doen Paulien uit Wervik en Jan uit Ieper namelijk ondertussen al 5,5 jaar hun ding, los van andere trends in de modewereld. “Het is eigenlijk allemaal begonnen met het idee van een shopper te maken”, neemt Paulien ons terug mee naar het prille begin. En dat blijft eigenlijk ons uithangbord en nog altijd onze bestseller”, vult Jan aan. “De ‘Pollie Original Large’, zoals die gedoopt werd, kan alle uitdagingen aan: werk, school, sporten, winkelen, enz.”
Power couple
Het koppel is ondertussen al bijna acht jaar samen en je mag hen gerust een power couple noemen. Ze zijn heel compatibel ook. Samen zorgen ze voor het creatieve, maar de taken zijn verder verdeeld. Paulien staat kortgenomen in voor het maken van alle Pollies, Jan is de man van het ondernemen en branden. “Mochten we de rollen omdraaien, is het volgende week al gedaan met onze onderneming”, lachen ze.
“Kijk, we wilden eigenlijk na het middelbaar allebei echt samen iets starten”, zegt Jan. “Ik was altijd met iets bezig en Paulien was al wat thuis in de mode (ze volgde de richting ‘creatie en mode’ in Heilige Familie Ieper en volgde daarna de opleiding tot modevormgever, met specialisatie in handtasdesign, aan Syntra West, red.). Ik ben zelf ook al van kindsbeen af geïnteresseerd in mode. We kwamen eigenlijk tot de conclusie dat het nu het moment is waarop je moet durven springen.”
Voltijds
Ook al was het idee in het begin nog niet volledig gevormd, wisten de twee wel welke weg ze zouden opgaan. Toen Jan op zijn 17de aan de Arteveldeschool International Business Management ging studeren, kreeg het koppel een mooie kans om via het programma Gentrepreneur zonder risico de sprong volledig te wagen. “Zij hielpen ons met van alles om op te starten. Het vele papierwerk dat er in het begin bij komt kijken, gaat zo veel makkelijker”, legt Jan uit.
“We willen blijven groeien in alles wat we doen”
En daarna ging de weg gestaag omhoog voor de twee. Paulien werkte in het begin nog halftijds voor een suitekledijbedrijf in Oostnieuwkerke, wat ze combineerde met de opleiding bij Syntra West. Jan werkte tot drie maanden geleden nog voor een ander bedrijf. Ondertussen zijn ze allebei voltijds bezig met Pollie Personalised. “Ja, het jongste jaar is het echt in een stroomversnelling gekomen”, klinkt het. “Dit hadden we aan het begin echt nooit durven dromen.”
Internationaal
Met kopers uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en haast elk Europees land, is Pollie behoorlijk internationaal aan het gaan. Nu zetten ze ook hun eerste stappen om in Nederland vaste voet aan de grond te krijgen. Maar wat is het bedrijf nu precies? “Je mag ons gerust zien als een uniek gegeven in de sector. Onze klanten willen iets persoonlijks, iets wat gemaakt is voor jou. De handtassen kan je volledig personaliseren. Denk dan aan de kleur van de handtas, tekst die je op je Pollie wenst, lettertype, de kleur van de handvatten, de binnenvoering… Er zijn in totaal 2.500.000 mogelijke combinaties! Onze slogan is dan ook niet voor niets ‘celebrating uniqueness’.”
Negen modellen
In totaal zijn er negen modellen terug te vinden op de site www.polliepersonalised.com. In een wereld van fast fashion geeft Pollie je wat ademruimte. Doordat de tassen zo gepersonaliseerd zijn, en vooral doordat alles handgemaakt is, moet je wat geduld kunnen uitoefenen als je bestelt. Gemiddeld duurt het vijf weken vooraleer je je bestelling thuisgeleverd krijgt. Dan heb je dus wel een gespecialiseerde en heel kwalitatieve handtas die lang zal meegaan.
Toekomst
Een koppel waarbij beiden voltijds bezig zijn met de onderneming. Dat geeft dan waarschijnlijk soms vonken? “Ja, dat botst soms”, klinkt het unisono. “Soms zijn er problemen met kleine dingen, maar na een relatie van acht jaar weet je ook wel hoe je dat moet aanpakken. Het helpt ook dat onze beide ouders zelfstandigen zijn. We kunnen wel veel om advies vragen en worden altijd gesteund.”
Kortom, het is duidelijk dat Paulien en Jan hun droom aan het waarmaken zijn. Wat mag de toekomst dan nog brengen? “We willen groeien in alles wat we doen. Er is dit jaar gesleuteld aan ons concept en strategie, we hebben veel creatieve ideeën en de communicatie en branding zitten goed. Laten we hopen dat de verkoop dan zal volgen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier